Anledningen till att man nu lÀgger ner projektet Àr enligt kommunalrÄdet Daniel Portnoff (M) att kostnaderna för en ny vÀg skulle bli högre Àn den nytta man kan fÄ ut av vÀgen.
â Kostnaderna ser helt enkelt ut att bli alldeles för höga, sĂ€ger han.
I början av processen skulle vÀgbygget kosta drygt 140 miljoner kronor. Den siffran Àr enligt Portnoff nu uppe pÄ nÀrmre 300 miljoner.
â Det handlar om fyllmassa frĂ„n berg som mĂ„ste gĂ„ som deponi och geotekniska förhĂ„llanden som att behöva ta sig över Ă„n med broar. Det Ă€r mycket som har visat sig vara utmanande.
NÄgot behöver dock göras, Àven om inte vÀstra infarten blir av, enligt Portnoff.
â Vi rĂ€knar med att vi till hösten ska försöka sĂ€tta ihop en projektgrupp med regionen och Trafikverket som ska titta pĂ„ alternativa Ă„tgĂ€rder.
Vad Àr det för alternativ?
â Det Ă€r ingenting som har landat men det handlar inte om en ny vĂ€g utan om befintliga vĂ€gar och till exempel breddning.
Det har under tidens gÄng vÀckts en del kritiska röster kring vÀgen. Har de pÄverkat?
â Nej, det har de inte. Det finns fortfarande en majoritet i fullmĂ€ktige för att lösa problemen för vĂ€stra Trosa, men all infrastruktur mĂ„ste kunna betalas.
Processen har pÄgÄtt sedan början av 2000-talet och förhoppningen Àr att nÀsta process ska gÄ snabbare.
â Inga andra lösningar kommer att bli lika bra, utan det fĂ„r bli en kompromiss som kommer förbĂ€ttra. Det ska inte ta sĂ„ mĂ„nga Ă„r utan ska ske i nĂ€rtid, inom 1-5 Ă„r.