Mats överraskades i morgontrafiken: "Hjorten hoppade in"

90 miljoner kronor. Det lägger Trafikverket ner på att skydda människor och djur från viltolyckor längs väg 218, bland annat med kilometerlånga viltstängsel, färister och viltpassager.
Har det varit förgäves?
– Jag såg en hjort hoppa över färisten och in på vägen, säger Mats Pettersson.

Mats Pettersson om mötet med hjorten på väg 218

Foto: Lena Sellman

Trosa2025-04-18 13:58

Nyheten i korthet

  • Trafikverket har investerat 90 miljoner kronor för att skydda människor och djur från viltolyckor längs väg 218, inklusive viltstängsel och viltpassager.
  • Trots dessa åtgärder rapporterade Mats Pettersson att han såg en hjort hoppa över färisten och in på vägen, vilket väcker frågor om effektiviteten av dessa skyddsåtgärder.
  • Trafikverkets projektledare Magnus Persson tror att situationen kommer att förbättras när djuren har vant sig vid de nya rutinerna och faunabron och övergången på Ådarakan är öppna för viltet.

Bara faunabron över väg 218 kostar 15 miljoner. Hela satsningen är initierad av att det i åratal skett ett stort antal viltolyckor längs vägen, som har kostat samhället stora summor pengar.

– Vi brukar prata om att en viltolycka kostar samhället runt 50 000 kronor, har projektledaren Magnus Persson, Trafikverket, berättat i en tidigare intervju.

Att det skulle kunna bli oroligt bland viltet när viltstängslet började komma upp har SN berättat om tidigare. Magnus Persson varnade för att de vilda djuren antagligen skulle försöka ta sig över vägen, som de är vana vid, men på andra ställen än trafikanterna är vana vid. En uppmaning om extra försiktighet var på sin plats.

Mats Pettersson blev väldigt överraskad när en hjort hoppade över färisten och ut på väg 218 och framför hans bil när han skulle till jobbet häromdagen. "Läskigt, faktiskt", säger han om den falska trygghet han känt med viltstängslet på plats.
Mats Pettersson blev väldigt överraskad när en hjort hoppade över färisten och ut på väg 218 och framför hans bil när han skulle till jobbet häromdagen. "Läskigt, faktiskt", säger han om den falska trygghet han känt med viltstängslet på plats.
Mats Pettersson mäter färisten och konstaterar att den är tre meter bred. Enligt Wikipedia kan en dovhjort hoppa upp till fem meter långt.
Mats Pettersson mäter färisten och konstaterar att den är tre meter bred. Enligt Wikipedia kan en dovhjort hoppa upp till fem meter långt.

Men Mats Pettersson blev väldigt överraskad när han körde till jobbet tidigt en morgon i veckan.

– Jag såg tre hjortar som stod vid färisten vid Kihammarinfarten. Den större av dem stod och måttade innan han tog språnget över färisten och kom upp på vägen. Det var full morgontrafik och bilen som kom bakom mig började blinka åt andra trafikanter för att varna dem. 

De två andra hjortarna var mindre och så vitt han kunde se vågade de sig inte på språnget över den tre meter breda färisten. Den här gången.

Det är stökigt bland hjortarna som har samlats i stora flockar sedan viltstängslet började komma på plats. "De behöver hitta nya vägar", säger Trafikverkets projektledare Magnus Persson.
Det är stökigt bland hjortarna som har samlats i stora flockar sedan viltstängslet började komma på plats. "De behöver hitta nya vägar", säger Trafikverkets projektledare Magnus Persson.

– Jag tycker det här är läskigt. Om en lär sig att hoppa över dröjer det nog inte länge innan alla följer efter. Då känns ju hela det här vägbygget ganska bortkastat.

Men Trafikverkets projektledare Magnus Persson tror inte att det kommer att bli så.

– Det är stökigt i början och väldigt stressande för djuren. De har ju kunnat gå fram och tillbaka över vägen som de vill och nu kommer de inte fram där de brukar.

Magnus Persson framför faunabron i vintras.
Magnus Persson framför faunabron i vintras.
Infarter som bryter av viltstängslet är försedda med färister som klövvilt undviker att gå på. Men större klövvilt kan hoppa över, om de vill.
Infarter som bryter av viltstängslet är försedda med färister som klövvilt undviker att gå på. Men större klövvilt kan hoppa över, om de vill.

Han är övertygad om att det blir bättre, men kanske först när faunabron och övergången på Ådarakan är öppna för viltet.

– Faunabron bör vara öppen till månadsskiftet maj–juni. När det gäller övergången i plan ska vi fundera på om vi kanske ska öppna den innan vi har fått igång varningssystemet, vi ska ha möte om det i maj. Men det här kommer att reda ut sig när djuren vant sig och får nya rutiner.

Det betyder att trafikanter på 218, trots att den nu ser oerhört säker ut med viltstängslet på plats, måste fortsätta att köra försiktigt ett tag till, hälsar Magnus Persson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!