Matkassekollen
I juni i fjol var matkassen från Ica Trossen bara drygt 30 kronor dyrare än Willys, men nu ökar gapet.
Först och främst: flera varor i förra jämförelsens matkasse har plockats bort ur kassen eftersom främst Coop i Trosa inte har samma varor att jämföra med.
Det har däremot Willys och Ica och tar man med Müsli gold nut, Zetas olivolja Italiano 100 procent, Kalles kaviar, Kronfågels frysta kycklinglår och ekologisk gurka, är Icas kasse numera nästan 60 kronor dyrare, jämfört med fjolårets dryga 30 kronor.
Willyskassen kostar då 851,50 kronor medan Trossens kostar 910,85 kronor.
– Det känns ändå ganska rimligt med tanke på de resurser som vi lägger på bemanning, service, annat sortiment, många manuella punkter som så klart driver timmar och kostnader. Det är inget konstigt med det. Bara hur vi bemannar butiken, både utifrån service men också vad gäller säkerhet och städning, post, catering, utkörning, säger Linda Steiner som äger Trossen tillsammans med sin syster Jenni.
De nämner satsningen på att köpa in lokalproducerat med mindre vinstmarginaler, och flera stora lokala sponsringsåtaganden.
– 60 kronors skillnad är väl ett bevis på att vi inte har gått bort oss, säger Jenni Steiner.
Coop, med sitt centrumnära läge med betydligt mindre omsättning, hamnar även denna gång hjälplöst efter och är dyrast på alla varor i kassen – utom Valios jordgubbsyoghurt, där är Trossen dyrast.
Coops matkasse är 14,64 procent dyrare än Willys. Icas skillnad till Willys priser i tabellen har stigit från 3,84 procent till 7,08 procent.
Den uppmärksamma kan också lägga märke till att Santa Maria har minskat på innehållet i påsen med nachos, från 200 gram till 185, men butikerna har ändå höjt priset.
– Det där hamnar också i knät på oss eftersom det inte är vi som lurar kunden utan det är leverantören som gör de här ändringarna, säger Jenni Steiner, Trossen.
Louise Hulgaard, kommunikatör hos Willys, är glad att deras affärsidé om att vara billigast håller i SN:s undersökning.
Men borde det inte skilja mer än 60 kronor till en butik som har både chark, delikatess och bistro till exempel?
– Det kan man tycka, men leverantörerna har haft höga prisökningar och vi har en väldigt liten marginal att röra oss på. Om ni hade jämfört ett större antal varor av egna märken misstänker jag att skillnaden varit större.
Fotnot: SN har bara undersökt ordinarie priser.