Fyra Trosabor arbetar inne i lokalen i Trosa intill det gigantiska mäskkärlet och tre jästankar. Ölbuteljerna är prydligt nerpackade i kartonger märkta Trosa ölkompani.

– Mäskkärlet här fyller man med vatten som är 60-75 grader varmt, beroende på vad man vill ha ut av det hela. Man har även i krossad malt i vattnet som man låter ligga i ungefär en timme och då faller sockret ut från malten, säger Anders Lundqvist, "tekniskt ansvarig".

Tillsammans med Hannes Wolt, Patrik Bengtsson och Johan Sandström har han gjort något som inga Trosabor mäktat med på över 100 år: Startat ett lokalt microölbryggeri. Under åren 1870-1916 så släckte öl från Trosa bryggeri törsten hos ortsborna. Efter att bryggeriet lades ner har det inte funnits något liknande i Trosa. Förrän nu.

Artikelbild

Männen bakom Trosa ölkompani vill vara lite försiktiga med att uppge var man håller till med tillverkningen. Två sorter av Brexit kommer officiellt lanseras på Stadshotellet 1 juni. Från vänster: Johan Sandström, Patrik Bengtsson, Hannes Wolt och Anders Lundqvist.

– Det här har vi byggt upp under 1,5 års tid och är något vi tar på största allvar och är seriösa med, eftersom det är klart att det ska finnas ett ölbryggeri med lokalproducerad öl i Trosa. Vi brygger vidare på Trosa bryggeris gamla anrika traditioner och har även varit till Arboga och museet, där de har kvar gammal utrustning från Trosa bryggeri, säger Hannes Wolt och tillägger att det inte varit några större problem att få med sig en rad aktörer som näringslivet och kommunen på resan.

– Ölet kommer att hittas på olika restauranger i Trosa och troligen även Systembolaget längre fram. På sikt vore drömmen att kunna ha någon heltidsanställd.

I dagarna har man tappat upp 1 000 flaskor Brexit, som officiellt kommer lanseras på Stadshotellet 1 juni. Maxkapaciteten är 5 000 flaskor starköl i månaden. För att få tag i alla nödvändiga attiraljer har ölbryggarna botaniserat på nätet. Kylaggregatet hittade man exempelvis i Belgien och flaskfyllaren i Göteborg. Andra delar kommer från Kina. Eftersom gänget har familjer och vanliga arbeten vid sidan om blir det inte mycket till fritid. Enligt Patrik Bengtsson, verksam i reklambranschen och den som ligger bakom loggan, består Trosa ölkompani av ett gäng med olika förmågor.

– Vi kompletterar varandra bra och har verkligen olika kompetenser från våra civila yrken. Det underlättar naturligtvis.