Gästhamnen drivs sedan i våras av entreprenörerna Apelago Group. Nu skriver upprörda turister till Trosa kommun och ifrågasätter prishöjningen.

– Vi kommer inte att stå i hamnen till de hutlösa priser man begär, förra året betalade vi 100 kr vid brofästet vid Edanöbron, nu kostar samma plats 280 kronor, säger Sören Fingel flerårig besökare från Höllviken.

Han beskriver att Trosa tillhör en av de mysigaste platserna han och hans familjen vet och att de under de trettio år de varit båt- eller husbilsägare besökt Trosa ett otal gånger.

Artikelbild

| Apelago group AB som tagit över driften av Trosa gästhamn. Från vänster: Johan Brunnström, Kim Eklöf, Johan Wolpher och Anton Fröidstedt. (Henrik Karlsson saknades vid fototillfället.) 

– Men nu planerar vi inte att återvända till gästhamnen, säger han.

Däremot tycker Sören Fingel att det är bra att Trosa kommun erbjuder kostnadsfri parkering för husbil på några andra platser nära centrum men säger att när man inte får ta del av den fina miljön i hamnen finns det trevligare orter att besöka.

På Trosa kommun hänvisar man till den nya entreprenören Apelago Group eftersom husbilsplatserna ingår i Trosa gästhamns verksamhet.

– Entreprenören för Trosa gästhamn har genom sitt verksamhetsavtal frihet att sätta taxor och avgifter för de tjänster som erbjuds i anläggningen, säger Kerstin Tibbling produktionschef kultur-, fritids-, teknik- och servicekontoret.

Priset har nästan tredubblats, förstår ni de tidigare gästernas förtvivlan?

– Jag har inga uppgifter om prissättningen så jag kan inte kommentera det men vi vet att entepenören är mån om att få gäster och vi utgår från att de sätter prisnivån efter vad de erbjuder, säger Tibbling.

Kennet har turistat i Trosa i flera år och ifrågasätter också Trosa kommun.

– Vi har i många år, som seglare och de senaste åren som husbilsägare, besökt Trosa flera gånger om året, det är en vackert och gästvänlig stad. Tidigare har kommunala och ideella föreningar gett möjligheter till en sund och bidragande turistutveckling för vanligt folk, säger han och fortsätter:

– Tror ni gäster från Tyskland och Holland samt era gamla svenska besökare vill betala de nya ägarnas överpriser, frågar han kommun.

Anton Fröidsted, Apelago Group, förstår gästernas irritation men är stolt över den servicenivån som de kommer kunna erbjuda på de sexton ställplatserna i gästhamnen.

Varför denna prisökning?

- Vi är entreprenörer och vi kommer bedriva verksamheten på annat sätt än tidigare. Vi har kalkylerat våra kostnader och vad de genererar i för prissättning.

Förstår ni gästernas kommentarerna om den nya prissättningen?

– Vi är inte alls nonchalant inför för det och om det är så att vi förlorar husbilsgäster får vi utvärdera och tänka om. Men det handlar om den servicenivå vi satt och som vi vill erbjuda våra gäster. Vi var beredda på de är reaktionerna när vi tog över men vi vill ha en chans att visa varför vi sätter det här priset.

carolin.ericson@sn.se