Svenskarna har kunnat ansöka om upp till 10 000 kronor för en elcykel, elmotorcykel eller elmoped via den elfordonspremie som lanserades tidigare i år. I slutet av augusti hade fler än 50 000 bidrag betalats ut. Sett till per tusen invånare har bara Oxelösundarna varit flitigare än Trosaborna på att söka elcykelpremien i Södermanland. I Trosa har 58 utbetalningar på totalt 277 000 kronor gjorts. Det kan exempelvis jämföras med 36 utbetalningar i Gnesta (171 000 kronor.)

Maria Arnman, gruppledare för MP i Trosa, hävdar att elcykelpremien ökat intresset för att cykla.

– Det är mycket som tyder på att det ersätter bilresor. I Trosa har många redan hunnit söka elcykelpremien och det kan bero på att vi har lagom avstånd till tåg och bussar för pendling, menar Maria Arnman som också hojar fram på en elcykel.

– Jag är själv användare sedan fyra år tillbaka så jag har inte fått någon premie. Även MP:s valcykel är eldriven, men jag kan tipsa om att det även finns Moderater och Socialdemokrater som cyklar el-cykel i Trosa. Enligt statistik från Naturvårdsverket återstår 77 miljoner kronor (19 procent) i den pott som regeringen avsatt för ändamålet. I Trosa är snittåldern på de sökande 61,6 och merparten är män.