Sverige tiger i bilstrid

Ska EU stoppa nya avgasbilar eller inte frĂ„n 2035? Tysklands omvĂ€ndning skapar en infekterad strid i EU – och i Sverige krĂ€ver oppositionen att regeringen agerar.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) pÄ vÀg in till torsdagens EU-möte i Bryssel.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) pÄ vÀg in till torsdagens EU-möte i Bryssel.

Foto: Wiktor Nummelin/TT

EU2023-03-16 11:05

Formellt stod inte uppgörelsen om att krÀva nollutslÀpp frÄn alla nya bilar i EU frÄn 2035 pÄ torsdagens agenda nÀr EU:s miljöministrar samlades i Bryssel.

Runt omkring mötet var det ÀndÄ vad de flesta talade om. Att Tyskland med hjÀlp av bland andra Italien, Polen och Tjeckien plötsligt sÀger nej till uppgörelsen som accepterades sÄ sent som i höstas har vÀckt irritation pÄ flera hÄll och nöjda miner hos andra.

Sverige hade, som ordförandeland i ministerrÄdet, hoppats hÄlla en slutomröstning i frÄgan i förra veckan, men har tvingats skjuta den pÄ framtiden. Vad som hÀnder nu Àr oklart.

Inga frÄgor

NÀr klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) anlÀnde till torsdagens möte valde hon att inte svara pÄ nÄgra frÄgor alls, utan endast att ge ett kort uttalande om mötets övriga punkter.

– En frĂ„ga om bilarna och kryphĂ„len, snĂ€lla! ropade förgĂ€ves de tyska journalisterna pĂ„ plats efter Pourmokhtari.

Den svenska oppositionen gillar inte utvecklingen och vill att regeringen agerar.

– Det hĂ€r Ă€r ju en av de större lagstiftningsdelarna i hela paketet om den gröna omstĂ€llningen. Det hĂ€r fĂ„r inte bli ett stopp. DĂ„ mĂ„ste den svenska regeringen, i kraft av att man har ansvar att leda förhandlingarna i ordförandeskapet, faktiskt visa att man tĂ€nker lösa den hĂ€r uppgiften, sĂ€ger EU-parlamentsledamoten HelĂ©ne Fritzon (S) till TT.

Vill ha e-brÀnslen

Tyskland – dĂ€r det framför allt Ă€r liberala FDP som dragit i handbromsen – vill ha en lösning dĂ€r det öppnas för nya bilar som gĂ„r pĂ„ e-brĂ€nslen efter 2035.

EU-kommissionen för samtal med Tyskland och rÀknar med att hitta en vÀg vidare.

– NĂ€r vi nĂ„r en uppgörelse, vilket Ă€r svĂ„rt nog, och nĂ€r den uppgörelsen ocksĂ„ Ă€r historisk, Ă€r det viktigt att alla respekterar den. Men samtidigt mĂ„ste vi se till att alla kan enas om hur uppgörelsen ska tolkas. Jag har gott hopp om att vi kan hitta ett sĂ€tt för att se till att tolkningen ocksĂ„ tillfredsstĂ€ller tyska myndigheter, sĂ€ger klimatansvarige exekutive viceordföranden Frans Timmermans pĂ„ en presskonferens.

Vad vill Sverige?

I EU-parlamentet fÄr Tyskland ironiskt nog stöd av de högerpartier som sitter i opposition i Tyskland, men skarp kritik frÄn de partigrupper som sitter i den tyska regeringen: socialdemokrater, liberaler och gröna.

Att Tyskland allierat sig med lÀnder som helst vill fortsÀtta nyproduktion av bensin- och dieselbilar Àven efter 2035 vÀcker samtidigt osÀkerhet om vad konsekvenserna ska bli för flera andra klimatfrÄgor.

Heléne Fritzon oroas över att Àven Sverige ska byta fot om bilutslÀppen.

– Jag noterar att stödpartiet för regeringsunderlaget i Sverige – Sverigedemokraterna – i en artikel har krĂ€vt att regeringen ska stoppa det hĂ€r förslaget. Det gör mig pĂ„ riktigt orolig för hur agendan faktiskt ser ut, sĂ€ger Fritzon.

Fakta: EU och bilutslÀppen

I höstas enades förhandlare frĂ„n EU:s medlemslĂ€nder och EU-parlamentet om en uppgörelse med krav pĂ„ nollutslĂ€pp för alla nya bilar i EU frĂ„n Ă„r 2035 – det vill sĂ€ga i praktiken inte drivas av bensin eller diesel.

I normala fall brukar det sedan enbart vara en formalitet att uppgörelsen bekrÀftas i formella omröstningar i hela EU-parlamentet och i ministerrÄdet.

I EU-parlamentet blev det ocksÄ ett godkÀnnande i februari, trots en hÄrd strid dÀr framför allt ledamöter frÄn kristdemokratiskt konservativa partigruppen EPP och ytterhögergrupperna ECR och ID röstade emot.

I ministerrÄdet har dÀremot en tilltÀnkt omröstning skjutits upp dÄ det för tillfÀllet inte finns tillrÀcklig majoritet bakom uppgörelsen, framför allt pÄ grund av Tyskland.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!