Blodigt taxikrig slÄr mot Sydafrikas fattiga

Över 80 personer har dött hittills i Ă„r i konflikter mellan rivaliserande taxiförare i omrĂ„det kring Kapstaden i Sydafrika. TaxivĂ„ldet Ă€r ett lĂ„ngvarigt problem som eskalerat under sommaren.

En misstÀnkt grips efter en skjutning vid en taxistation i Kapstaden i november 2020. Arkivbild.

En misstÀnkt grips efter en skjutning vid en taxistation i Kapstaden i november 2020. Arkivbild.

Foto: AP/TT

Sydafrika2021-08-28 11:00

Den vita minibusstaxin körde genom Khayelitsha, en fattig förstad till Kapstaden, vid tretiden pÄ eftermiddagen nÀr en passagerare i en annan taxibuss öppnade eld. TvÄ mÀn och en kvinna som fÀrdades i bussen dog. Ett fem mÄnader gammalt spÀdbarn skottskadades. GÀrningsmÀnnen flydde frÄn platsen.

HÀndelsen, som intrÀffade den 15 juli, Àr bara en i mÀngden som kopplas till det pÄgÄende "taxikriget" i omrÄdet kring Kapstaden. Att ta sig till och frÄn jobbet Àr livsfarligt för invÄnarna i svarta, fattigare bostadsomrÄden, sÄ kallade townships.

Yrkesmördare attackerar taxichaufförer, och skottlossning utbryter med jÀmna mellanrum pÄ de hÄllplatser dÀr minibussarna plockar upp passagerare. Minst 83 mÀnniskor har dödats i taxikonflikten bara i Är, varav 24 under juli mÄnad.

– TaxivĂ„ldet Ă€r ett problem som funnits i Ă„rtionden, sĂ€ger Guy Lamb, kriminolog med fokus pĂ„ vĂ„ldsbrottslighet vid universitetet i Stellenbosch, till TT.

HÄrd konkurrens

Av alla mord i Sydafrika mellan Är 2000 och 2017 var 43 procent kopplade till taxiindustrin, enligt en sammanstÀllning av yrkesmord frÄn University of Cape Town.

– Andelen har sannolikt ökat pĂ„ senare Ă„r till över hĂ€lften av morden, sĂ€ger Guy Lamb.

Anledningen Àr konkurrens mellan taxiförarna om de mest lukrativa rutterna. 15 miljoner sydafrikaner packar varje dag in sig i minibussarna för att ta sig till arbetet.

ResvÀgen Àr ofta lÄng för fattiga svarta sydafrikaner, som arbetar i stÀder som Kapstaden men bor i townships utanför dem. En rest frÄn apartheidtidens rasÄtskillnad, dÄ svarta tvÄngsförflyttades frÄn stÀderna till townships.

VÄldsam konfliktlösning

Taxiförarna har organiserat sig i konkurrerande taxiföreningar som försvarar sina rutter.

– Eftersom branschen Ă€r sĂ„ oreglerad finns en tendens att lösa konflikter med vĂ„ld, sĂ€ger Guy Lamb.

– Taxibranschen Ă€r ett av fĂ„ sĂ€tt att tjĂ€na pengar för unga mĂ€n i townships. Det Ă€r en bransch med extremt stor konkurrens, och dĂ€r det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att ta sig in. För att överleva mĂ„ste man anvĂ€nda vĂ„ldsamma metoder.

Det har dessutom skett en stor inflyttning av mÀnniskor pÄ jakt efter jobb till omrÄdet runt Kapstaden de senaste tio Ären, vilket har ökat konkurrensen i taxibranschen. Den senaste tiden eskalering av taxivÄldet i Kapprovinsen handlar om en konflikt kring en sÀrskilt lönsam rutt utanför Kapstaden.

– Nya chaufförer tar sig i in i branschen och försöker ta över rutter som körs av andra, sĂ€ger Guy Lamb.

Pausad rutt

I juli enades taxiföreningar om att pausa den omstridda rutten i tvÄ mÄnader pÄ grund av det upptrappade vÄldet. Men Àven annan kollektivtrafik innebÀr risker för resenÀrerna till och frÄn kÄkstÀderna.

– Bussförare och bussar har blivit beskjutna av yrkesmördare som hyrts in av taxiföreningarna, sĂ€ger Guy Lamb.

– Det har anvĂ€nts som ett sĂ€tt att avskrĂ€cka folk frĂ„n att anvĂ€nda bussar, som Ă€r billigare Ă€n taxi.

Det har ocksÄ förekommit rapporter om Uber-förare och privatbilister som stoppats och trakasserats av taxichaufförer för att de kört folk till jobbet.

För fattiga sydafrikaner i townships Àr konsekvenserna förödande i ett lÀge nÀr pandemin och hÄrda nedstÀngningar har slagit hÄrt mot ekonomin. Taxibussarna Àr ofta nödvÀndiga för att ta sig till arbetet, skolan och mataffÀrer.

"Det hÀr Àr vÀldigt dÄligt för min ekonomi", sÀger Bulelani Mthombo, som bor i kÄkstaden Nyanga och arbetar i centrala Kapstaden, till tidningen Sunday Times .

"Jag mÄste betala nÄgon för att köra mig till busstationen. Problemet Àr inte bara att jag mÄste betala mer pengar, jag riskerar ocksÄ mitt och bilÀgarens liv, för om taxichaufförerna upptÀcker det hÀr Àr vi bÄda döda", fortsÀtter Bulelani Mthombo.

Tar polisroll

Samtidigt tar taxiföreningarna ibland pÄ sig en polisroll, eftersom det ofta saknas fungerande institutioner i kÄkstÀderna. I samband med den vÄg av upplopp som drabbade Johannesburg, Durban och andra sydafrikanska stÀder under sommaren skyddade taxiföreningar köpcentrum frÄn plundrare, och sköt mot dem. StÀngda köpcentrum innebÀr nÀmligen fÀrre taxiresor.

– I omrĂ„den dĂ€r polisen Ă€r ineffektiv eller osynlig Ă€r det ofta till taxiföreningarna som folk vĂ€nder sig till om de blivit rĂ„nade och vill ha tillbaka sina saker, sĂ€ger Guy Lamb.

Han ser taxivÄldet som symtom pÄ en rad problem i dagens Sydafrika:

– Det handlar om dĂ„lig tillgĂ„ng pĂ„ trygg och överkomlig kollektivtrafik och brist pĂ„ myndighetskontroll. Det handlar ocksĂ„ om att det finns en norm att anvĂ€nda vĂ„ld för att lösa konflikter, inte bara i taxisektorn, utan i hela det sydafrikanska samhĂ€llet.

Fakta: VÄldsbrott i Sydafrika

Sett till antal mord per invÄnare hör Sydafrika till ett av de tio vÄldsammaste lÀnderna i vÀrlden.

NÀrmare 60 mÀnniskor mördas varje dag. En stor majoritet av morden sker i de stora stÀdernas utkanter i de kÄkstÀder dit svarta invÄnare tvÄngsförflyttades frÄn stÀderna under apartheidsystemet pÄ 1900-talet. Dessa omrÄden Àr i dag mycket fattiga och hÄrt drabbade av missbruk och gÀngkriminalitet.

De omrÄdet som Àr mest vÄldsutsatta enligt statistiken ligger utanför Kapstaden.

KĂ€lla: UI/Landguiden

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!