Minuter av fasa nÀr USA:s "minibuss" nÄr Mars

Vinna eller försvinna, bokstavligen. Nu Àr det dags för USA:s lilla Marsbil Perseverance att susa förbi tvÄ andra nyanlÀnda sonder för en "vinschlandning" pÄ den röda planeten. Manövern Àr spektakulÀr, riskfylld, och har pÄ förhand kallats sju minuter av fasa.

Nasas datorgenererade "önskebild" av hur det kommer att se ut nÀr Perseverance firas ned pÄ Mars yta.

Nasas datorgenererade "önskebild" av hur det kommer att se ut nÀr Perseverance firas ned pÄ Mars yta.

Foto: Nasa/JPL-Caltech/AP/TT

Transporter2021-02-17 05:11

Det rÄder nÀstan trafikstockning runt vÄr grannplanet just nu. Sonderna Hope och Tianwen, frÄn Förenade arabemiraten respektive Kina, gick in i omloppsbana med bara ett dygns mellanrum för en vecka sedan.

Tianwen ska Ă€ven skicka ner en landare med tillhörande bil, en sĂ„ kallad rover, för att utforska ytan. Men eftersom detta Ă€r Kinas första landningsförsök, och Mars Ă€r ökĂ€nd som svĂ„r att sĂ€tta ner sonder pĂ„, tar Kina god tid pĂ„ sig för förberedelser – landningen vĂ€ntas ske först i april eller maj.

DÀrmed kan nu USA:s Perseverance ta över rampljuset. Den startade frÄn jorden sist av de tre, nÄgon vecka efter Hope och Tianwen i juli förra Äret, men glider under torsdagen förbi sina tvÄ kollegor för att gÄ direkt ner pÄ Mars yta.

Landar inte sjÀlv

USA:s rover Ă€r dock sĂ„ stor och tung – den vĂ€ger drygt ett ton och har jĂ€mförts med en minibuss – att den inte klarar att landa sjĂ€lv. DĂ€rför anvĂ€nder sig rymdstyrelsen Nasa av en komplicerad landning via kran.

– Det Ă€r ganska spektakulĂ€rt, sĂ€ger Mats Holmström, forskare vid Institutet för rymdfysik (IRF) i Kiruna.

Förloppet inleds pÄ sedvanligt sÀtt, med raketer och fallskÀrmar som stegvis bromsar ned farten till nÀstan gÄnghastighet.

– Och sedan anvĂ€nds vad som kallas för en skycrane ("flygande kran"), som vinschar ner Perseverance till ytan. DĂ€refter flyger skycrane i vĂ€g och kraschar, den Ă€r förbrukad, sĂ€ger Holmström till TT.

Har lyckats en gÄng

Hela landningen mÄste sonden sköta sjÀlv, utan hjÀlp av kommandon frÄn jorden, eftersom avstÄndet Àr sÄ stort att radiosignaler inte hinner fram under landningen.

Nasa ser manövern som mycket riskabel, och har döpt landningen till "sju minuters fasa", om inte annat för den personal som sitter hÀr pÄ jorden och vÀntar pÄ sondens signal om hur det har gÄtt.

De kan dock söka tröst i att vinschlandningen redan lyckats en gÄng, nÀr den nÄgot mindre rovern Curiosity kom till Mars 2012. Efter den framgÄngen gjorde Nasa en kort film som visar det dramatiska förloppet, och jublet som utbröt vid markkontrollen i Kalifornien nÀr Curiosity sÀnt signalen att allt gÄtt bra.

Perseverance ska bland annat inleda en satsning som ingen annan gett sig pÄ tidigare; att fÄ hem material frÄn Mars till jorden. Rovern ska köra runt och borra upp mineraler ur marken, för att sedan placera proverna pÄ en plats för senare upphÀmtning. Hur och nÀr upphÀmtningen ska ske Àr dock Ànnu oklart.

Handlar om vattnet

Mer generellt har de tre nu aktuella expeditionerna ett Àmne gemensamt.

– PĂ„ övergripande nivĂ„ handlar det fortfarande om att studera vattnet, vad som hĂ€nt med vattnet, sĂ€ger Holmström.

VattenfrĂ„gan hĂ€nger ihop med förutsĂ€ttningarna för liv pĂ„ Mars, bĂ„de om det kan ha funnits primitivt liv dĂ€r och huruvida mĂ€nniskan skulle kunna etablera en koloni. Även tidigare sonder har bidragit med data om vattnet, men Ă€nnu finns flera aspekter – och mĂ„nga delar av planeten – kvar att utforska.

Ombord pÄ den del av Tianwen som gÄr in i omloppsbana finns ett plasmainstrument, som kan mÀta hur Mars atmosfÀr försvinner ut i rymden. Kineserna valde denna gÄng att bygga det sjÀlva, men Mats Holmström och hans medarbetare har fortfarande ett svenskt sÄdant i gÄng.

"HÄller hur lÀnge som helst"

Instrumentet heter Aspera-3, och skulle enligt de ursprungliga berÀkningarna ha varit förbrukat redan 2005. Men Ànnu mer Àn 15 Är senare fungerar batterierna, som laddas av solceller ombord pÄ europeiska sonden Mars Express.

– Ja, jag sitter och skickar kommandon varje vecka dit, det fungerar bra, sĂ€ger Holmström.

– Det kan vara sĂ„ dĂ€r med rymdmissioner, att antingen gĂ„r saker sönder direkt eller sĂ„ hĂ„ller de hur lĂ€nge som helst nĂ€stan.

Fakta: Expeditioner till Mars

"Den röda planeten" har alltid fascinerat mÀnniskan, och sedan 1960-talet har vÀrldens stormakter försökt utforska vÄr grannplanet.

Eftersom den ligger sĂ„ lĂ„ngt bort Ă€r Mars dock mycket svĂ„rare Ă€n mĂ„nen att nĂ„ – ungefĂ€r 60 procent av alla expeditioner som skickats till planeten har misslyckats.

För tillfÀllet finns ett tiotal sonder frÄn jorden i omloppsbana runt Mars. UngefÀr lika mÄnga finns pÄ planetens yta.

De tre senaste avlossades frĂ„n jorden i slutet av juli förra Ă„ret. Hope (al-Amal) Ă€r Förenade arabemiratens första försök att nĂ„ omloppsbana. Tianwen-1 innebĂ€r likaledes Kinas första satsning pĂ„ att nĂ„ planetens yta. USA – med rovern Perseverance – Ă€r veteran, med ett antal sĂ„vĂ€l lyckade som misslyckade tidigare expeditioner till Mars.

En anledning till de tre projektens likartade tajmning Àr att man vill passa pÄ nÀr jorden och Mars befinner sig sÄ nÀra varandra som möjligt. Som minst Àr avstÄndet 55 miljoner kilometer, vilket kan jÀmföras med 400 miljoner kilometer nÀr det Àr som lÀngst.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!