â Har nĂ„gon en extra bonde?
Nej, det handlar inte om vÄrbruket. Det Àr onsdagseftermiddag och klass 4 b i Fornbyskolan hÄller som vanligt pÄ att förbereda veckans schackspelande. Nu Àr de extra motiverade, eftersom klassen gÄtt till riksfinal i tÀvlingen Schackfyran, som avgörs i VÀsterÄs den 4 juni.
â Det kĂ€nns spĂ€nnande att möta andra elever. En del kommer frĂ„n Göteborg, sĂ€ger Elmin Licina.
Trots att klassen frÄn VagnhÀrad har varit en av de minsta i antal elever i tÀvlingen sÄ har de alltsÄ tagit sig igenom tvÄ delfinaler.
â Det Ă€r svĂ„rt och kĂ€nns hĂ€ftigt att ha kommit sĂ„ lĂ„ngt, sĂ€ger Emilia Lagerman.
Hon spelar ocksÄ schack pÄ fritiden, pÄ datorn hemma.
â Det bĂ€sta med schack Ă€r att man fĂ„r tĂ€nka, sĂ€ger Emilia.
Att klassen svarade ja pÄ Schackförbundets frÄga om skolan ville delta Àr klasslÀrare Jenny Wibergs förtjÀnst.
â Jag tyckte det var en bra sak. Schack Ă€r nyttig styrketrĂ€ning för hjĂ€rnan, men sjĂ€lva tĂ€vlingen Ă€r ocksĂ„ bra för klassammanhĂ„llningen. Vi gör det hĂ€r tillsammans, sĂ€ger hon.
Och att spelet ger nÄgot speciellt Àr ocksÄ barnen ense om.
â Det kĂ€nns att man blir smartare, sĂ€ger Elmin Licina.
Efter att eleverna tagit sina schackbrÀden och pjÀser och satt sig ner mittemot sin motspelare sÀnker sig en nÀstan overkligt koncentrerad tystnad över klassrummet. Bara enstaka viskningar " Àr det min tur nu"? och smÄ nöjda fniss över lyckade drag hörs. Matcherna varar i max femton minuter, eller tills nÄgon vinner. Det Àr viktigt att inte hÄlla pÄ för lÀnge, annars blir det lÀtt att tappa koncentrationen.
â Jag vann, ropar Maximus Ljungberg efter nĂ„gra minuter.
â Nehej, för jag kan göra en rockad, kontrar motspelaren Emanuel Lindberg.
Men efter ytterligare ett drag Àr det ÀndÄ schack matt.
â Jag hade tĂ€nkt pĂ„ allt, konstaterar Maximus Ljungberg nöjt.
Just övandet av förmÄgan att tÀnka strategiskt och taktiskt Àr det som gör schack populÀrt i utbildningssyfte i skolan
â Det Ă€r lite matte. Man mĂ„ste kunna se följderna. Och det Ă€r ett jĂ€ttebra sĂ€tt för barnen att fĂ„ komma ner i lugn och ro, sĂ€ger Jenny Wiberg.
Innan tÀvlingen var det mer Àn hÀlften som kunde lite om schack, men nu spelar alltsÄ hela klassen. En representant frÄn schackförbundet har varit pÄ besök tvÄ gÄnger för att visa strategier och spela med eleverna. Och nu satsar 4 b pÄ vinst i finalen.
â Första pris Ă€r en stor schackkung i guld. Eleverna har redan frĂ„gat mig var vi ska ha den, sĂ€ger Jenny Wiberg.