Förhandstitt: Dödens väg utanför Vagnhärad

Trots att det var mitt i sommaren var det så halt att brandbilen började sladda. Det berättar de brandmän som 2010 larmades till dödsolyckan på E4 i höjd med Vagnhärad, för SVT:s Uppdrag granskning.

Vagnhärad2013-08-28 06:36

Dödsolyckan på E4 utanför Vagnhärad har varit mycket omdiskuterad. SN har tidigare berättat om de friktionstester som Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) gjorde på E4 mellan Nyköping och länsgränsen mot Stockholm efter olyckan. Testerna visade att delar av vägen hade lägre friktionsvärden än en halkbana.

I kvällens program av Uppdrag granskning berättar brandmännen från Trosa om den "onaturliga halkan".

Enligt Trafikverkets regler ska vägsträckan inspekteras två gånger i veckan av en entreprenör. Sådana inspektioner genomfördes även vid tidpunkten för olyckan, och de visade inte att vägen var farlig, hävdar Trafikverket.

Men enligt Uppdrag granskning saknas protokoll på att sådana inspektioner genomfördes under de två veckor som föregick olyckan.

Tidigare har SN berättat att halkan på E4 den aktuella sommaren sannolikt berodde på att asfalten, som var relativt nylagd, började "svettas", vilket innebär att asfaltens bindemedel la sig som en oljefilt på ytan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om