Därför tror Jonas Ivervall att Jysk och Rusta inte utgör något större hot för den lokala handeln.
– Det är olika kundgrupper och jag tror att de till 90 procent kommer att komplettera de butiker som redan finns i kommunen. Se till exempel på Niklas (Gustafsson, Icahandlare som precis premiäröppnat på torget i Vagnhärad, reds anm) som profilerar sig väldigt mycket mot färskvarusidan med fisk och kött, det handlar du inte på Rusta även om de har en hel del livsmedel i sortimentet.
Han tror inte att den lokala handeln kommer att tappa många procentandelar när lågprisjättarna öppnar.
– Som med alla etableringar handlar det om konkurrens om våra pengar. Men jag tror vi är vanedjur. Vi köper det vi brukar, där vi brukar.
Att kommunen nu för andra gången, Willys var först ut, har landat en etablering av två nationellt stora lågpriskedjor är ett kvitto på att kommunen ses som en kommun med stor utvecklingspotential.
– Tillväxtdelen med till exempel bygget av Ostlänken är otroligt spännande och vi ser att det påverkar de stora kedjornas beslut, även om det är sådant som inte kommer att finnas förrän tio år i framtiden, säger Jonas Ivervall.
Det blir ingen tårta i kommunhuset för att fira etableringen.
– Mer en känsla av att "skönt, nu är det här i hamn". Vi är jätteglada! Inte minst för de arbetstillfällen de för med sig som passar väldigt bra för ungdomar, både som helg- och sommarjobb. Det har inte yttrats någon siffra men mellan tummen och pekfingret kanske det kan bli 20 tjänster i vardera butik.
Han ser också fördelar för miljön.
– Nu behöver man inte åka till Nyköping eller Södertälje för att handla hos dem och jag tror att det kanske klickas hem mindre på nätet.
Vagnhärad är hett och inne i en spännande utvecklingsperiod.
– Trobo, som äger fastigheten vid torget där det brann senast, för en dialog med försäkringsbolaget. Men när den är klar ska hela byggnaden rivas. När det är gjort vill vi hitta temporära verksamheter för platsen tills det kan byggas bostäder, som det är tänkt.
Men det är enligt Jonas Ivervall många år bort och därför är det nödvändigt att utnyttja potentialen.
– Vi kan kanske skapa en trevlig miljö för food trucks, torghandel och pop up-butiker.
Nyligen gick lågprislivsmedelskedjan Lidls fastighetschef ut och sa att de vill etablera sig i 100 kommuner, men att flera kommuner inte är intresserade av att de ska etablera sig.
Är Trosa en av dem?
– För kanske åtta-tio år sedan hade vi ett möte med dem, men de hade väldigt specifika önskemål som vi inte kunde möta just då. Men vi tar alltid en dialog om de är intresserade på nytt.
Lidl hälsar via sin pressinformatör Ingrid Arinell att det i dagsläget inte finns några konkreta planer när det gäller en etablering i kommunen. "Men området är intressant och vi utvärderar ständigt nya lägen", skriver hon i ett mejl till SN.
Hur ser du på att en etablering skulle kunna konkurrera ut befintlig handel?
– Jag tror att om vi i grunden har en bra dialog med den befintliga näringen leder det till att vi kan få de aktörer vi vill ha. Men om någon dundrar in och säger att vi ska ha just den platsen precis vid torget, då blir det komplicerat. Men att kommunen skulle peka och välja ut vilka företag som ska få etablera sig i kommunen håller inte i längden, säger Jonas Ivervall.