Att Trafikverket har fått uppdraget att se över alla planerade stationslägen skapar viss oro. När förslaget läggs på bordet i februari kan stationerna i Vagnhärad och Skavsta ligga i farozonen.
– Det lät inte jättebra. Risken finns att Sverigeförhandlingen kommer fram till något sådant. Men sista ordet är inte sagt, säger Hans-Erik Eriksson, koordinator för Ostlänken i Trosa kommun, och fortsätter:
– Men de betonar att man vill göra en analys, det är inte samma sak som att stationer ryker. Vi jobbar på som vanligt med utformningen och sträckningen, ett arbete som förutsätter en station i Vagnhärad.
I en omfattande analys som Trosa kommun lämnat över till utredarna inför förhandlingarna kritiseras Trafikverkets prognoser. Trosa slår fast att befolkningstillväxten blir kraftigare och potentialen för antalet tågresenärer vid Vagnhärads station klart starkare än vad Trafikverket kommit fram till.
Kommunens slutsats är att Sverigeförhandlingen inte bör röra Ostlänken eftersom projektet i stort redan är planerat och finansierat.
Störs ert arbete av utredningen?
– Så här: Om förhandlarna säger att man börjar bygga ut i Skåne, då är det klart att vi skriker i högan sky. Vi har lagt ner pengar och möda på att förbereda oss. Men jag är inte orolig, säger Eriksson.
Hittills har Trosa investerat drygt 120 miljoner kronor i Ostlänken. De kommande åren räknar kommunen med att plöja ner ytterligare 420 miljoner i projektet, på bland annat VA, gång- och cykelvägar och exploatering.