– Jag är förvånad att det överlag är så dålig kvalitet på valaffischerna, säger Fredrik Swärd, Art Director på reklambyrån c/o Lönnström, efter att ha gått igenom ett urval av de lokala valaffischer som just nu pryder gator och torg i Nyköping, Oxelösund, Gnesta och Trosa. Kristoffer Lönnström, vd för c/o Lönnström instämmer.
– Alla gör på exakt samma vis. Man drar upp en stor bild på en människa och sätter dit ett blaffig text, fast man egentligen borde sätta dit en bild på det man pratar om, säger Kristoffer.
Som reklamare är de båda är proffs på kommunikation via text och bild, men i skörden av valaffischer har de svårt att hitta något som kommunicerar med betraktaren. En affisch är ett av många sätt att kommunicera på under valtider men det måste till energi för att budskapen ska bli trovärdiga. Båda menar att engagemanget avspeglar sig i de olika bilderna.
– En affisch har en skyldighet att tillföra något i det offentliga rummet. En bild på en människa och en text är inte kreativt. Det är som att säga att folk (läs betraktarna) är dumma. Man undrar ju hur de sköter sitt jobb när de flesta inte verkar orka lägga ner något större engagemang på att marknadsföra sig, tillägger Fredrik Swärd.
Men det finns några undantag. Det nya landstingspartiet Vård för pengarnas hemmagjorda skylt går hem hos de båda reklamarna, liksom Centerpartiets valaffisch.
– Vård för pengarnas skylt blir min vinnare för att den sticker ut. Den är både tilltalande, trovärdig och barnsligt rolig, säger Kristoffer Lönnström.
– För mig står det mellan C och den, säger Fredrik Swärd.