Vi tycker att det är bedrövligt, men vi väntar på hur det görs i praxis, säger Ture Ertmann, representant för pendlarklubben Kystbanen, som representerar nära 4 000 pendlare som dagligen tar sig mellan Danmark och Sverige via Öresundsbron.

Han ifrågasätter huruvida kontroller vid järnväg verkligen stoppar kriminaliteten.

Problemet är att även om man är superkriminell så har man körkort och pass – de kommer fortsätta korsa gränsen. De enda man stoppar igen är de vanliga pendlarna.

Ture Ertmann, dansk som jobbar i Danmark men bor i Malmö, beskriver dagens Öresundspendlare som härdade. Men många har också gett upp.

Enligt pendlarklubben har flera slutat på sina jobb på danska eller svenska sidan de senaste åren.

Det är för osäkert. Om man ska hämta barn på förskolan, så vet man inte om det tar en halvtimme extra innan man kommer hem. Eller blir tåget inställt? Den konstanta osäkerheten varje dag är slitsam, många har slutat pendla.

Enligt Ture Ertmann haltar visionen om en Öresundsregion med gemensam arbetsmarknad.

Jobbmarknaden och Greater Copenhagen – hela idén ramlar i golvet när man inte vet hur lång tid pendlingen tar, säger han uppgivet till TT och fortsätter:
Dansk och svensk tull borde samarbeta, dansk och svensk polis... men de verkar ju inte prata ens. DSB och Skånetrafiken pratar ju inte heller.