Den klassiska kulturlokalen är på utdöende

Den traditionella kulturlokalen är förloraren i det mediala samhället – såvida kulturevenemanget inte är väldigt mainstream eller superexklusivt. Det hävdar framtidsstrategen Bengt Wahlström.

Foto: Fotograf saknas!

Vart tog publiken vägen? del 42015-02-14 07:26

– Det finns en stark koppling mellan sociala medier och det minskande intresset för fysisk kultur, säger Bengt Wahlström.

Som omvärldsanalytiker damsuger han dagligen omvärlden på information och omsätter sedan informationen till framtidsanalyser.

Att publiken sviker de lokala kulturarrangemangen tycker han inte är konstigt alls. Det digitala informationssamhället är här för att stanna och det kulturevenemang som inte lyfts fram och delas på sociala medier finns inte. Det här gäller även oss som individer. På Facebook målar vi oftast upp en bild av oss själva som är relativt mainstream. Vi vill tillhöra den trygga majoriteten och inte sticka ut för mycket. Det här skapar en kollektiv gemenskap som även speglar vad vi konsumerar för typ av kultur.

Bengt Wahlström tar den pågående Melodifestivalen som exempel.

– Melodifestivalen är ett bra exempel på evenemang som engagerar folk. "Mellon" går att applicera i sociala medier, samtidigt som evenemanget lockar folk till den fysiska lokalen. Det är både safe och mainstream och bidrar till en samhörighet.

Därför är det inte alls konstigt att "känd från tv-figurer" som Johan Glans eller Henrik Schyffert utan vidare kan fylla konsertsalen på Culturum en vardagskväll i november. Av samma skäl heller inte konstigt att publiken sviker fyra exklusiva musiker från New York på Nyköpings teater en lördagskväll. För att attrahera publiken måste kulturetablissemanget och eldsjälarna bakom de lokala evenemangen i framtiden ha bred kunskap i både teknik och kundbeteende. Och måste även kunna tillföra något mer än det som händer på scenen. Bengt Wahlström tar "Eftersnack" som exempel på mervärde.

– I det mainstream samhället växer subkulturerna sig allt starkare och folk vill ta del av det exklusiva men man vill även vara delaktig. Jag är övertygad om att det finns massor av människor i Östra Sörmland som skulle ha velat se konserten med de fyra musikerna från New York. Här borde arrangören ha skapat ett forum inför evenemanget på Facebook. Bjudit in till en försittning och låtit "nördarna" diskutera med varandra innan. Och efter den fysiska konserten kanske erbjudit någon form av eftersnack i salongerna tillsammans med musikerna eller över ett glas vin. För även den exklusiva skaran vill tillhöra en grupp.

Samtidigt krävs det mer än en halvbra artist eller konsert för att folk ska ta del av det på plats. Lättuggat eller exklusivt är det som gäller och mellanmjölk går helt enkelt bort.

– Även om kulturetablissemanget börjar synas på sociala medier kan vi inte bortse från att kulturen är utmanad. Det är mycket som konkurrerar om publikens uppmärksamhet i dag och det krävs mer än en halvbra artist eller konsert för att folk ska ta del av det på plats, säger Bengt och nämner tid, uppmärksamhet men även tillfällighet som nyckelfaktorer till framgång.

– Den som lyckas fånga folks tid och uppmärksamhet lyckas. Men kulturyttringen måste även vara hyfsat tillfällig. Folk är beredda att åka långt till något exklusivt men inte halvlångt till något halvbra. I tillfällighetstrenden ingår den exklusiva känslan – man kan tänka sig att åka långt ut i skogen för vara med om något speciellt. Därför vill jag även ifrågasätta den traditionella kulturlokalen. Kultur går numera utanför en tvådimensionell lokal. Kulturvandringar eller performance art i tunnelbanan är exempel på arrangemang där upplevelsen blir större än det som sker på en scen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om