Bli en vegohipster du med

Krönika

Det här är en krönika. Det är skribentens personliga åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

Nyligen berättade en svensk matvarukedja att försäljningen av vegetariska produkter ökat med 40 procent (!). Detta sedan man flyttade köttfria alternativ som grönsaksbaserade "köttbullar" och sojakorv till kötthyllorna i butikerna.

Tidigare i år visade en rapport från Jordbruksverket att konsumtionen av kött i Sverige minskade med 2,6 procent förra året, den största minskningen sedan 1990. Kanske är det drastiskt att kalla det någon slags tyst revolution, men klart är att det börjar hända grejer i de svenska kylskåpen.

Även jag har hoppat på tåget. Efter julhelgens köttchock bestämde vi oss för att dra ner rejält hemma, nu äter vi kött max en gång i veckan. Visst kände jag mig som en smutsig hipster när jag nickade instämmande på den där kursen nyligen där ett 20-tal journalister dunkade varandras ryggar och stolt deklarerade att man "bara unnar sig kött ibland". Och visst är det en jäkla hinderbana att lura i en femåring att det är "helt vanlig lasagne" som står på bordet. Men det får det vara värt, vi äter ju alldeles för mycket kött i det här landet.

Det bästa med det senaste halvåret har varit att upptäcka nya råvaror och rätter. Det tar tid att gå ett varv extra i butiken och fundera i stället för att slentrianmässigt fylla korgen med falukorv och bacon, men har man minsta tillstymmelse till matintresse är ju detta snarare att betrakta som en bonus.

De svenska köttproducenterna då, hur ska det gå för dem? Lugn bara, en riktigt bra hamburgare kommer alltid vara det godaste som finns. Det kommer inga trender att ändra på.