Chefredaktören: Kan luktannonser vara framtiden?

Krönika

Jag erkänner. Jag kunde inte låta bli att klicka på rubriken ”Ikea vill att du ska kissa på deras senaste annons” på branschtidningen Resumés sajt. Och det handlade faktiskt inte bara om klickfiske.

Det här är en krönika. Det är skribentens personliga åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

Idén är kreativ. Möbeljätten spinner vidare på sin ”där livet händer”-tanke och har tillsammans med en reklambyrå tagit fram en printannons, som – tro det eller ej – också fungerar som ett graviditetstest. På riktigt alltså – pappret ska kunna känna av graviditetshormonet hCG och avslöja ett rabatterbjudande för den som har den rätta urinsammansättningen.

Gissningsvis kostar varje enskild annons en hel del pengar. Den trycks i ”begränsad upplaga”, skriver Resumé, och den allra största effekten lär möbeljätten inte få via själva annonsen utan genom alla tidningar och nyhetssajter som fångar upp kampanjen och skriver om den (ja, som SN gör nu, till exempel).

Smart. Både Ikea och den ansvariga reklambyrån är förstås högst medvetna om att traditionell media fortfarande spelar i en egen division både vad gäller räckvidd och effekt.

Själv kan jag inte låta bli att tänka på ett klassiskt aprilskämt som publicerades i SN för ett antal år sedan. Det handlade om en tryckteknisk innovation som reportern hävdade skulle möjliggöra "lukttidning". Genom att skrapa på tidningen skulle läsaren helt enkelt kunna uppleva doften som hörde ihop med reportaget.

Med tanke på den nya Ikeaannonsen undrar jag om tekniken nu kan ha kommit ikapp vår idé. Kan luktannonser vara framtiden?

Läs mer om dessa ämnen

Krönika