Sandra Nordin: En omodern tjejkväll?

Krönika

Fotograf Sandra Nordin funderar över butiker som har "tjejkvällar", och vad som kan tänkas intressera målgruppen.

Det här är en krönika. Det är skribentens personliga åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

"Äntligen tjejkväll!" basunerar en lokal butik ut på Facebook. En kväll med bra erbjudanden förkunnar butiken. Bland annat på makeup och lösögonfransar. Några andra segment marknadsförs inte.

Jag tillhör väl antagligen målgruppen då jag är en typisk cis-person*. Kan spontant känna att fasen vad gött det hade varit om någon butik kunde ha erbjudanden på andra saker som man faktiskt behöver när man är tjej. Till exempel:

Jag har pyttesmå händer. Har ni en aning om hur svårt det är att hitta arbetshandskar i storlek 6,5 som inte är i hysteriska neonfärger? Det råkar nämligen vara så att de flesta rejäla handskarna börjar med storlek 8 och butikerna tar ofta inte in mindre storlekar. Ja, det må vara ett i-landsproblem. Men fortfarande: handskar är mer praktiska än lösögonfransar. Speciellt i trädgården.

En annan sak som har slagit mig är att jag tror jag aldrig har sett ett erbjudande på en enda tjejkväll för mensskydd (rätta mig gärna om jag har fel):

Det kan ju vara det tråkigaste att köpa som kvinna (äsch, det finns ju säkert tråkigare saker, men ni hajar grejen). Dock i många fall väldigt nödvändigt. Men ändå: inte ett erbjudande på dessa små ting som är en stor del av många kvinnors liv. Mycket märkligt.

Jag inser att tjejkväll som koncept är relativt utbrett. Ja, jag inser även att många tjejer gillar smink och hudvård. Men att lägga fokuset enbart på kvinnors och tjejers utsida känns kanske lite väl omodernt?

* Cis-person = en person vars biologiska kön överrensstämmer med deras juridiska, sociala och upplevda kön.