SN:s nyhetschef Janna Holmqvist om senaste nytt om Facebook. Foto:

Janna Holmqvist: Facebook ses som en icke-cool farbror – något måste hända"

KRÖNIKA

SN:s nyhetschef Janna Holmqvist fångar upp ett Facebook som står inför förändring – studier visar att jätten inte längre växer som nyhetskälla.

Det här är en krönika. Det är skribentens åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

”Icke-cool farbror. Medelålderskris. Sociopat. Bipolär. Anpassningbar. Ego-centrerad. Proffsig”. Med de orden, och några till, beskrivs Facebook i en ny stor studie från brittiska Reuters Institute.

Facebook, som fortfarande är vår absolut största sociala medie-kanal och en stor källa för nyheter, har stött på en utmaning. Flera undersökningar visar att jätten inte längre växer som nyhetskälla. Användarna hittar fortfarande nyheterna där, men diskuterar dem hellre i privata chattgrupper på exempelvis Whatsapp (som beskrivs med ord som ”bästa vän, rolig, ärlig”).

Facebooks algoritm, som styr vad vi ser på Facebook, påverkas av huruvida en nyhet får kommentarer och reaktioner. Så, om du ser en nyhet i flödet, men diskuterar den i ett annat forum, sprids den inte lika mycket som om du hade diskuterat nyheten på Facebook.

Användare i den stora studien från Reuters berättar användare att de kollar flödet för att slå ihjäl tid.

Ryktet om Facebooks död dyker upp då och då. I dag finns ingenting som kan ersätta när det kommer till att behålla relationer och bygga nätverk, men det är ändå värt att fundera lite. För vad händer med en kanal där användarna ser närvaron som ett tidsfördriv?

Räkna med att Facebook kommer att förändras framöver – det är ett måste.

Läs mer om dessa ämnen

FacebookKrönikaSociala medier