Däckverkstäderna har det stressigt, med alla kunder som vill byta däck innan söndag. Foto:

Kort tid att byta däck – stressigt på däckfirmorna

Nyköping

Våren är här – och vägarna har blivit rena från både snö och is. Det innebär också att det är dags för däckbyte. På söndag ska dubbdäcken vara av och sommardäcken på – och det är intensiva dagar på däckverkstäderna.

Vintern har dröjt sig kvar länge, och det har varit motiverat att använda vinterdäck åtminstone fram till helt nyligen. Men senast den 15 april ska dubbdäcken vara av, om inte vinterväglag fortfarande råder.

Att ha två veckor på sig att byta från vinterdäck till sommardäck blir för kort om tid, tycker Ylva Jansdotter som jobbar på Lennstrings Bil & AC-service AB.

– Det blir långa dagar för oss här på däckverkstäderna för att hinna med alla som vill byta till sommardäck. Vi jobbar 12 till 14 timmar om dygnet för att hinna hjälpa våra kunder.

Lista och priser: Så är läget på åtta verkstäder i Nyköping.

Men hur ska de som inte hunnit byta eller bokat tid på en verkstad bete sig nu då? Det finns kunder som skällt ut däckfirman för att de inte ringt och berättat att det är hög tid att byta till sommardäck, enligt Ylva Jansdotter.

– Man får försöka att ha förståelse för att verkstan har mycket att göra. Och är man arg för att man inte har fått någon tid, kanske man ska tänka på att boka en tid innan snön har försvunnit från våra vägar till nästa gång, menar Ylva Jansdotter.

Men Ylva Jansdotter menar att om man har friktionsdäck, däck som inte har dubbar, så kan man köra ett tag till och man behöver inte ha så bråttom att byta.

I år har vädret gjort det extra stressigt. Men även ett mer normalt år är tiden mellan det att vinterdäck måste användas och då dubbdäcken måste vara av är för kort. Det anser åtminstone däckbranschen, som vill se en lagändring.

– Behovet har funnits länge men har aldrig varit mer aktuellt än i år, säger Ulrik Jönsson, ordförande i branschorganet Däckspecialisternas riksförbund, till TT.

När äntligen de nya sommardäcken sitter på plats ska man komma ihåg att efter tio, femton mil efterdra muttrarna för att se till att hjulen sitter kvar.

– När man åker i rondellen kan man se att det ligger drösvis med hjulmuttrar i utkanten på rondellerna, säger Ylva Jansdotter.

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

BilarBiltrafikWEBB_TV
Relaterat