Skissen visar hur Nyköpings kommun planerar att nya resecentrum ska se ut. Foto:

Resecentrum första steget för Ostlänken

NYKÖPING

Nyköpings resecentrum blir det första som det nya Ostlänken-kontoret ska bygga. Bygget kommer att märkas för Nyköpingsborna i många år.

– Det kommer att bli stökigt och bökigt för många, men det gäller att minimera störningarna, säger Kenneth Hagström, chef för Trafikverkets Ostlänken-kontor i Nyköping.

En ny bro ska byggas över Brunnsgatan för ett tredje tågspår. Parallellt med det ska hela Brunnsgatan sänkas, ett arbete som Nyköpings kommun ansvarar för. Den kommer att vara avstängd i åtminstone ett och ett halvt år, troligtvis med start i mitten av 2023. Hela resecentrum beräknas bli klart kring 2027.

– Man blir lite ödmjuk när man inser hur stort det här är. Ostlänken är gigantiskt projekt, men även resecentrum är megastort.

Utöver järnvägsbron och spåren ansvarar Trafikverket för gång- och cykelpassage under spåren, perrongerna och de två stora entrébyggnaderna som ska byggas på var sin sida spåret. Parallellt ansvarar kommunen för anläggningen av en ny bussterminal, nya kontorshus och nya parkeringar.

Den lokala närvaron är viktig i byggskedet och Trafikverket öppnar även kontor i Södertälje (där Trosadelen också ingår), Nyköping och Linköping. I Norrköping finns kontor sedan tidigare.

Under början av nästa år ska marken på båda sidor om spåren saneras. Nyköpings resecentrum är den första delen av hela Ostlänken som byggs för persontrafik. (Kardonbanan i Norrköping som har påbörjats är för godstrafik).

Läs också

( 2 st )

Läs mer om dessa ämnen

TrafikverketNyköpingResecentrumOstlänken
Relaterat