Foto:

Sexuella ofredande i skolmiljö handlar om normer

NYKÖPING

Ofta handlar det om gränsdragningar, normer och strukturer. Det menar diskrimineringsbyrån Humanitas när det rör sexuella trakasserier och ofredande i skolmiljö. – Man är aldrig för liten för att prata och diskutera sådana saker, säger Adam Määttä.

Han är utbildningsansvarig på diskrimineringsbyrån, som bjuds in till skolor för att elever ska få lära sig om normer, maktstrukturer, diskriminering och sexuella trakasserier. Flera skolor i länet har tagit hjälp i sitt arbete, så kallad workshops. Främst har byrån riktat in sig på högstadie- och gymnasienivå.

Läs mer: Åklagare utreder sexuella trakasserier på F-6-skola i Nyköping

Diskrimineringsbyrån fokuserar på de bakomliggande orsakerna till diskriminering. Utbildningarna tar avstamp kring lagstiftningen, normkritik, genus, klass med mera.

– Och vi jobbar med maktstrukturer, gör värderingsövningar kring bland annat könsroller. Det handlar om att komma tillrätta med gränsdragningar; vad som är okej, säger Adam Määttä.

Han säger att han hört talats om sexuella trakasserier och ofredande på F-6-skolor tidigare, men att det är väldigt ovanligt.

Adam Määttä har inga fördjupade uppgifter vad som ligger bakom avstängningen av tio elever på en F-6-skola i Nyköping, som föranledde skolledningen att polisanmäla flera incidenter av sexuella trakasserier och ofredande av andra elever. Men han säger att sexuella trakasserier hänger samman med hur könsroller uppfattas.

Läs också

( 2 st )

Läs mer om dessa ämnen

Sexuellt ofredandeUngdomarskola och utbildning
Relaterat