Spårspring, växelfel, signalfel och olyckor. Oavsett anledning till försening vill SJ att kunden ska få relevant information framöver. Foto:

SJ vädjar till resenärerna

Nyköping

Bara tio procent av alla förseningar i tågtrafiken beror på SJ själva. Ändå får tågbolaget bära hundhuvudet för det mesta som rör tågtrafiken. Nu vädjar SJ till resenärerna att åtminstone ladda ner appen – och ha lite överseende.

– Vi försöker nå andra vägar att kommunicera med kund och jobbar hårt med att bli bättre att nå ut med information, säger Anders Litzell, affärsområdeschef på SJ som tillsammans med kommunikatören Peter Krameus avlade en visit på SN under fredagen.

Trafikverkets automatiserade informationstavlor är ett problem. Att pendlare får information om en försening var tionde minut i stället för att få relevant information gör folk förbannade.

Därför vill SJ nu att alla resenärer laddar ned SJ:s app där information om eventuella trafikförseningar framöver kommer bli mer exakt.

Tillsammans med Trafikverket jobbar man hårt för att alla ska få samma information i alla kanaler.

Detta sker i projektet "Tillsammans för tåg i tid" där ett tjugotal aktörer medverkar för att nå ett punktlighetsmål på 95 procent år 2020.

Att kunna planera sin resa eller transport och veta att tåget kommer fram i tid är en grundförutsättning för förtroendet för järnvägen.

Det är också helt avgörande för kundnöjdheten att resenären får rätt information.

– Vi vill att våra resenärer ska få information som gör att de kan ta rätt beslut vid exempelvis en försening, säger Anders Litzell.

Läs också

( 4 st )

Läs mer om dessa ämnen

SJPendlingTåg
Relaterat