Det är med förvåning jag läser om ombyggnaden av hamnen i Torshälla samt ser bilderna som konsulten har gjort. Det är uppenbart att konsulten inte bor i Torshälla utan vill göra något som han tycker är bra och modernt, något som förstör mycket i staden.

Det har skrivits flera gånger i tidningen att både pamparna och intresserade vill öppna upp för båttrafik i kanalen och ån men att broar står i vägen och det är för dyrt att riva eller göra dem öppningsbara.

Nu tänker man tydligen bygga ytterligare en hindrande bro nedströms vid före detta Krusgårdsbron som ytterligare minskar framkomligheten. Vem eller vilka ska köra, gå eller cykla på den? Hur många hundra passerande per år är den kalkylerad för? Det är ju minst 30-40 år sedan Nyby bruk fanns och det var en tät ström av skiftarbetare gående och cyklande utmed Storgatan och över Krusgårdsbron vid varje skiftbyte. De finns inte nu. Att inte Nyby finns längre måste väl vara känt?

Det finns sannolikt inga turister heller som vill besöka bostadsområdet på Krusgårdssidan och ta en promenad över bron för att ta en närmare titt på den nedlagda silon och den stora öde parkeringsplatsen vid norra porten till Nyby.

Att flytta gästhamnen till andra sidan, där vi grävde ut för vändning av fartyg, är dock en förnämlig tanke under förutsättning att den blir avgiftsfri. För de få gästande båtarna duger nog Julinbron bra när Höglundsbron nu är ett minne blott.

Hujedanemej