Lyssna på personalen inom hemtjänsten!

Insändarskribenten menar att politikerna måste lyssna på hemtjänstpersonalen.

Insändarskribenten menar att politikerna måste lyssna på hemtjänstpersonalen.

Foto: Kallestad, Gorm/TT

Insändare2019-11-04 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Öppet brev till Ingrid Jerneborg Glimne (M) om hemtjänsten i Gnesta.
Det ska mycket till innan en personalgrupp vänder sig till media för att påtala sitt missnöje. Efter att själv ha deltagit på flera möten med hemtjänstpersonalen kan jag intyga att det inte handlar om kverulans och gnäll utan om en rejäl oro för arbetssituationen som inneburit stress, sjukskrivningar och personalomsättning. På mötena med hemtjänstpersonalen utstrålade personalen en värme och omtanke om brukarna samt en stark oro för att brukare inte får det de har rätt till. Ingrid Jerneborg Glimne gör inte minsta försök att sätta sig in i och försöka förstå personalens oro. På grund av att fyra ur personalen har stängts av så säger hon att ”det kanske speglar lite av en attityd hos vissa i hemtjänstgruppen som är djupt olycklig”. Hon insinuerar därmed att även personal i övrigt skulle uppträda olämpligt mot brukare. Det visar på en unken människosyn och är en rejäl förolämpning som inte anstår en ledande politiker.
Ingrid Jerneborg Glimne hur vore det om du följde med personalen en dag under deras arbete? Skulle du hinna att under endast en kvart på morgonen både ta emot information från avlämnande nattpersonal, kolla datorn, hämta bilnycklar och resa till brukaren. Skulle du ta med matlåda som du äter kall i bilen på färd till nästa brukare? Skulle du lyfta en brukare ensam där ni egentligen skulle vara två? Det här är bara några få exempel. Jag är ibland uppe på Nivågången och ser hur personalen springer mellan brukarna. Är det rimligt att de ska springa?
Gnesta kommun har som mål att ha en bra personalpolitik. Lyssna därför till personalen och ta vara på deras erfarenhet!