• SN hade flera sidor om högertrafikomläggningen, och gick bland annat ut och frågade Nyköpingsbor vad de tyckte. Foto:
  • SN intervjuade också 13-åriga Eva, som var Nyköpings yngsta vägledare. "Jag stod båda passen på Storgatan i hörnet mot S:t Annegaten. Trafiken flöt på hela tiden, och jag tyckte det var ett trevligt arbete jag hade", sa Eva, som fick beröm i artikeln. Foto:
1/

När Sverige bytte till högertrafik

Historia
annons

Klockan fem på morgonen den 3 september för 50 år sedan var det dags – Sveriges bilister skulle byta körfält från vänster, till höger. "Alla ville högerköra", rapporterade SN när det begav sig.

Mellan klockan 01.00 och 06.00 under natten och tidiga morgonen den 3 september 1967 rådde körförbud. Bara nyttotrafik som utryckningsfordon, buss och taxi samt fordon med dispens fick köra.

Klockan 04.50 skulle alla bilar stanna och sedan försiktigt köra över i höger körfält.

Efter klockan 05.00 skulle man fortsätta i högertrafik.

Vissa hade trott att det skulle blir panik, kaos, och blodiga olyckor, men på de allra flesta håll, även i våra trakter, gick det hela lugnt till. Många nyfikna tog sig ut för att ta en provtur, och på flera håll fick dagen en prägel av folkfest.

"Det vilade om inte en glädjeyra, så dock en varm och solig stämning över Nyköping", skrev SN i måndagstidningen.

SN:s förstasida dagen efter högertrafik infördes. Foto:

"Aldrig tidigare har det rått en så intensiv trafik arla morgonstund på Trosa gator", och i Gnesta rapporterades att förarna satt som "tända ljus" bakom ratten.

"I Oxelösund brukar man i allmänhet ha ganska trafiklugna nätter, men ett sådant totalt lugn som timmarna före omläggningen är man ändå inte van vid[...] – Vänstertrafiken somnade i stillhet, sörjd av ingen, sa en oxelösundare", rapporterade SN lakoniskt.

I en enkät fick ett gäng Nyköpingsbor svara på hur de upplevt högertrafikomläggningen.

Gudrun Liljedahl berättade att hon varit ute i bilen på morgonen, men när SN fick fatt i henne var hon på promenad med maken Per och sonen Göran i en vagn.

Dagarna innan hade en massiv informationskampanj pågått. I SN hade man haft mängder med artiklar, annonser, och också en trafikmärkestävling. Foto:

"Rätt tidigt var vi ute och körde och byttes om vid ratten för att båda skulle få pröva de olika momenten i den nya trafiken. Allting har gått fint. Men det kommer nog dröja innan man reagerar höger i alla situationer så fort man måste. Göran – ja han har det bra han! Han får växa upp med högertrafiken", sa hon.

Taxichauffören Gunnar Hellqvist berättade att allt gått bra.

"Visst känns det lite nervpirrigt i dag, men hittills har det gått bra. Folk åker taxi i ungefär samma frekvens som en vanlig söndag, och alla frågar förstås hur det känns. Ja – man spänner sig lite."

Bakgrund

För femtio år sedan inföll Dagen H, som högertrafikomställningen kom att kallas. Sverige skulle byta från vänstertrafik, till högertrafik.

I Sverige hade det varit vänstertrafik sedan 1734. När vi fick den första vägtrafikstadgan 1923 bestämde man att fortsätta med vänstertrafik, som man var van vid.

Men när allt fler började köra bil medan 1900-talet fortskred, började trafiken bli mer internationell. Människor började åka på bilsemester, till exempel, och ute i Europa hade de allra flesta högertrafik, och frågan väcktes ett par gånger under 1930- och 40-talen, utan att något beslut fattades.

1955 hölls så en folkomröstning – där svenskarna röstade nej. Valdeltagandet var bara på 55 procent, men nästan 83 procent ville inte ha högertrafik. Att det skulle vara ett slöseri med pengar var ett av de främsta skälen.

Men både Nordiska rådet och Europarådet tyckte att Sverige borde följa i kontinentens fotspår, och 1963 bestämde riksdagen ändå att högertrafik skulle införas. Säkerhet och enhetlighet var två av de främsta skälen. Omkörningar skulle bli säkrare, för lustigt nog satt redan ratten på vänster sida på merparten av de svenska fordonen. Eftersom det i många år antytts att man skulle lägga om till högertrafik, hade svenska biltillverkare anpassat sig efter det.

1967 skulle högertrafikomläggningen genomföras, och en högertrafikkommission utsågs som skulle sköta det massiva informationsarbetet, omskyltningen av svenska vägar och ombyggnad av trafikplatser och trafikleder.

Efter högertrafikomläggningen sjönk antalet dödsolyckor i trafiken, 236 färre rapporterades än året innan.

Källa: Trafikverket.

annons

Mest delat denna vecka