• Oxelöloppet i skärgårdsstaden Oxelösund är ett väl inarbetat lopp där bansträckningen delvis går längs havet, inramat av den tuffa järnverksmiljön.
  • Alla barn har spring i benen och de flesta av sommarens lopp har barnklasser. Foto:
1/

9 av sommarens lopp i Sörmland – välj ett att satsa på

SÖRMLAND

Sommar, sol, lata dagar i hängmattan, glassfest och grillkvällar. Listan över sommarens härliga frestelser kan göras lång. Men den ljusa årstiden ger också utrymme för motion och rörelse. Här listar vi sommarens lopp – och tipsar hur du kommer i form.

Man behöver inte vara elitmotionär för att delta i ett motionslopp, tvärtom går det bra att både lufsa och småjogga. De flesta lopp erbjuder flera tävlingsklasser med olika sträckor och det ger en enerigiboost att vara med i ett lopp.

Vana löpare har säkert några mil i benen vid det här laget. Är man nybörjare är det däremot helt rätt tillfälle att skaffa nya vanor nu. Dagarna är långa och tiden finns oftast nu när kvällarna är ljusa. Dessutom luktar det gott i skogen och stigarna är mjuka att springa på sommartid.

Oavsett nivå behövs ett par bra löparskor. För att slippa skav på konstiga ställen är ett par bra tights också att rekommendera, samt riktiga löparstrumpor. Sedan är det bara att köra igång.

Här är 9 av sommarens motionstävlingar i Sörmland

Juni

Gnesta marknadslopp

Datum: 1 juni

Distans: Från 900 meter till 6 km

Typ av träning: Löpning

Trosa stadslopp, Trosa

Datum: 29 juni 2018

Distans: 8,90 km

Typ av träning: Löpning

Semesterloppet Mariefred

Datum: 30 juni

Distans: 5 km och 10 km

Typ av träning: Löpning

Juli

Kolmården Trail Marathon, Kolmården

Datum: 7 juli (Starten går i Kvarsebo)

Distans: Från 2.5 km till 21 km

Typ av träning: Terränglöpning

Augusti:

Ångaloppet

Datum: 11-12 augusti

Sträcka: Flera olika sim- och löpklasser för både elit och motionärer

Typ av träning: Swimrun (simning och löpning)

Oxelöloppet

Datum: 18 augusti

Sträcka: Från 600 meter till 6,8 km

Typ av träning: Löpning

Eskilstunaloppet by Night

Datum: 17 augusti

Sträcka: 5 km

Typ av träning: Löpning

KK-joggen/Katrineholm

Datum: 7 augusti

Sträcka: 5,1 km eller 10549 meter

Typ av träning: Löpning

Linneasimmet 2018 (på Djulöbadet i Katrineholm)

Datum: 4 augusti kl 13:00

Sträcka: Från 200 meter till 3000 meter

Typ av träning: Simning

Akta fallgroparna!

De flesta nybörjare gör misstaget att köra för hårt i början. Kanske sätter man upp orimliga mål, som att springa en mil varje dag eller så springer man på för snabbt så att benen stumnar och all motivation dör. Ett tips är att varva gång och löpning. Bestäm dig för att springa fem minuter, gå fem minuter, spring fem och så vidare. Ganska snabbt kan man minska ned gångtiden till en minut. Håll gärna ett "prattempo" när du joggar.

Leta inspiration

Det finns inget bättre än att upptäcka nya platser till fots. Att jogga i en ny stad tidigt på morgonen, innan staden vaknat till liv, är ett underbart sätt att upptäcka nya miljöer. Belöna dig med en god kopp kaffe och ett bakverk på något morgonöppet fik efteråt.

Peppa med en klocka

Skaffa en pulsklocka. Inte bara för att hålla koll på puls- och träningszoner, utan för att det faktiskt går att mäta förbättringar – och i början går det ganska snabbt. Dessutom är det lättare att hålla koll på avstånd och tid med en bra klocka. Och kom ihåg, du tävlar bara mot dig själv.

Motivera med familjen

Att få med hela familjen på joggingrundan kan vara något av en utopi för många. En boll kan motivera barnen. Låt de sparka bollen framför sig på stigen under joggingturen, eller passa på och lek kull med familjen i spåret – det tränar dessutom explosiviteten i benen. Rundan avslutas naturligtvis med ett dopp i havet eller närmaste sjö – sisten i är en badkruka!

Läs mer om dessa ämnen

MotionTräninglöpning