Att det är lägre användning av bidraget per invånare i Sörmland tror Linus Lakso (MP) kan bero på cykelinfrastrukturen i länet. Foto:

Ökad försäljning av elcyklar i Sörmland

Sörmland

Strax över tusen sörmlänningar har fått bidrag till att köpa en elcykel. Om man ser på antalet utbetalningar per tusen invånare är siffrorna låga, men det säljs ändå många fler elcyklar än tidigare. I Sörmland är Oxelösundsborna de som använder bidraget mest.

– Vi har alltid sålt bra med elcyklar men det är en markant ökning, säger Anna Jensen, säljare på Cykelcenter i Eskilstuna.

I början på februari i år kunde medborgare ansöka om ett bidrag vid köp av en elcykel. Av de avsatta pengarna från regeringen är det bara 20 procent som återstår.

– Om man jämför övriga cykelförsäljningen, konventionella icke eldrivna cyklar, så brukar den avta någonstans i mitten av juni. Men här har den tvärtom hållit i sig och peakat mitt i sommaren med uppåt 5000 ansökningar, säger Tomas Hallqvist, chef för miljöbidragsenheten på Naturvårdsverket.

Tomas Hallqvist, chef för miljöbidragsenheten på Naturvårdsverket. Foto:

Totalt har över 72 000 personer fått bidraget runt om i Sverige, där endast 6,6 procent fått avslag. Det är totalt 1092 sörmlänningar som har ansökt om bidraget och fått det. Om man ser på utbetalda ansökningar per 1 000 invånare i länet är siffran relativt låg i Sörmland som ligger på 3,8, jämförelsevis med Halland som ligger högst med 10,6. Men Cykelcenter i Eskilstuna har märkt av en stor ökning i sina försäljningssiffror.

– Procentuellt har det ökat väldigt mycket här, gentemot förut. Jag tycker att sörmlänningar har varit duktiga, iallafall i Eskilstuna. Vi har alltid sålt bra med elcyklar men det är en markant ökning, säger Anna Jensen, säljare på Cykelcenter.

Miljöpartiet i Strängnäs har ett samarbete med Cykelcenter där de har fått låna en elcykel att ha med sig i sin valvagn för kommuninvånarna att prova på, vilket har visat på stor nyfikenhet.

– Det är jättebra att det används och att pengarna har tagit slut i förtid visar ju att det är populärt. Förhoppningsvis har det samma effekt som man har sett i Tyskland, där fler ställer sina bilar och tar cykeln i stället, säger Linus Lakso, ordförande för Miljöpartiet i Sörmland och riksdagskandidat.

Att det är lägre användning av bidraget per invånare i Sörmland tror Linus Lakso kan bero på cykelinfrastrukturen i länet.

Krav för elcykelbidraget

Du måste vara en privatperson som är folkbokförd i Sverige

Det måste vara ett nytt elfordon köpt i butik

Du kan söka bidrag för elcykel, elmoped, handikappsfordon och elmotorcykel

Det går endast att få ett bidrag per person

Fordonet du har köpt måste ha rätt märkning och uppfylla alla krav

Ansökan ska göras till Naturvårdsverket senast sex månader efter inköpet

Premien motsvarar 25 procent av inköpspriset inklusive moms, maxbeloppet för bidraget är 10 000 kronor.

Bidraget gäller för personer som fyllt 18 år

Så många har använt bidraget i kommunerna

Antal utbetalningar per tusen invånare och hur många som har fått bidraget.

Eskilstuna 3,5 (368)

Flen 3.1 (53)

Gnesta 3.3 (36)

Katrineholm 2,4 (81)

Nyköping 5,2 (285)

Oxelösund 6,5 (78)

Strängnäs 2,9 (101)

Trosa 4,5 (58)

Vingåker 3,5 (32)

All statistik avser även andra elfordon som det har gått att söka bidrag för.

Läs också

( 4 st )

Läs mer om dessa ämnen

LiberalernaMiljöpartietSörmlandMiljöTrafik
Relaterat