• Region Sörmland kommer kalla vårdentreprenören Medhelp till ett möte för att utreda saken. Foto:
  • Monika Samuelsson, hälso- och sjukvårdsdirektör Region Sörmland. Foto:
1/

Sörmlänningars samtal till 1177 låg öppet på nätet: "Oacceptabelt"

Sörmland

2,7 miljoner samtal till 1177 som besvarats av vårdentreprenören Medicall låg helt öppet på nätet som ljudfiler. Södermanland är ett av tre drabbade län, det rapporterade sajten Computer Sweden (CS) på måndagen.

Region Sörmland har ett avtal med vårdentreprenören Medhelp som hanterar telefonsamtal till 1177 Vårdguiden, som ger sjukvårdsrådgivning till inringaren. Men främst under obekväma arbetstider är det underleverantören Medicall i Thailand, som har svensk vårdpersonal på plats, som tar emot patientsamtal.

– Det är helt oacceptabelt om känsliga patientuppgifter hanteras på detta sätt. Patienter och invånare ska kunna känna sig trygga i kontakt med 1177 vårdguiden. Vi behöver nu få alla fakta på bordet för att bedöma omfattningen och vilka åtgärder som behöver vidtas, säger Monika Samuelsson, hälso- och sjukvårdsdirektör Region Sörmland i ett pressmeddelande.

Totalt handlar det om 170 000 timmar inspelat ljudmaterial från telefonsamtal till 1177 Vårdguiden, enligt Computer Sweden. Filerna är daterade ända tillbaka till 2013 och har fram tills nu legat helt oskyddade på en webbserver utan något lösenordskydd för vem som helst att lyssna på eller ladda ner. Andra berörda län är vårdregionerna Stockholm och Värmland.

Inspelningarna innehåller bland annat sjukdomssymtom och andra känsliga uppgifter – i somliga fall uppges också personnummer, enligt CS. Vissa filer har också märkts med inringarens telefonnummer och enligt CS förekommer 57 000 svenska telefonnummer i databasen på webbservern.

Region Sörmland uppger i sitt pressmeddelande att man kommer kalla Medhelp till ett möte "för att få en fullständigare bild av läget." Sedan nätsajtens avslöjande har felet åtgärdats och filerna är inte längre tillgängliga.

Läs mer om dessa ämnen

Region Sörmlandvård