Den första av sex deltävlingar i mellansvenska långloppscupen på Mantorp kördes i behaglig vårvärme. För Nyköping/Oxelösundsteamet TRK Racing blev det en riktigt fullträff.
– Det är nog den bästa tävling vi gjort på Mantorp, konstaterar Magnus Nyholm i teamet.
De kör en BMW E30 i klass 2, den lättare klassen. De var sju varv före närmsta klasskonkurrent i mål. Och med de 25 bonuspoängen som klassegern gav är de nu tvåa totalt i den gemensamma resultatlistan.
Team 86 från Trosa som förra säsongen hette Invite heter i år Swedfarm Racing. De kom till start med en helt ny Seat Leon cupracer. Det blev en andraplats i klassen två varv efter klassvinnaren. Men det kunde gått ännu bättre.
– Det flöt på bra. Men efter ungefär fem och en halv timme lossnade en bränsleslang inne i bilen. Så vi var tvungna att åka in i depå och sanera bensinen och fixa slangen. Det tog tio minuter ungefär, säger Joakim Lundius i teamet.
Det räckte för att halka ner till en sjätte-sjunde plats när de väl var på banan igen.
– Vi ledde faktiskt med cirka två varv när det hände.
Men teamet körde upp sig och var i mål efter de åtta timmarna bara två varv efter team EDE som vann.
– Det får inte hända något, man måste köra hela tiden. Det är så tajt. Mellan trean och fyran i mål skiljde det bara 15 sekunder, säger Joakim Lundius.
Han tyckte också det var kul att teamet Söderbergs Personbilar 1, som tagit över deras gamla Seat, gjorde en riktigt bra tävling och var femma i klassen.
– De var helnöjda.
Det var inte fjolårets totalvinnare och klass 3-vinnare, team Blommenhof. Nyköpingsteamet hamnade långt ner i resultatlistan.
– Jag vet inte riktigt vad som hände. Såg bara att de ställde bilen i slutet av Mjölbysvängen. Såg ut som om fronten var intryckt, säger Lundius.
Nästa deltävling körs i början av maj på Gelleråsen utanför Karlskoga.