• Det gäller att även hitta lite ro under jul. Lina Olivia visar hur man lätt men några enkla My Spirit-övningar kan hitta lugnet så att man orkar julbord, tomtens besök och alla släktingar. Foto:
  • Rak ryggrad och lyft på bröstet, svanka luta dig bakåt, då aktiveras sympatikus. Sen böj ryggen framåt och bakåt i en båge, med huvudet först, då aktiveras Parasympatikus. Det så kallade lugn och ro systemet. Ju långsammare rörelse desto bättre och större effekt på vårt system. Foto:
  • Död mans ställning. Släppa taget helt. Det blir en föryngring i kroppen. Allt vitaliseras. Foto:
  • Tre-lobs-andning. Först håller man händerna på magen... Foto:
  • ...sedan i sidan... Foto:
  • ...och till sist lägger man händerna på bröstet. Foto:
1/

Att hitta julfriden i andningen

Andligt
annons
Har ni griljerat skinkan? Slagit in alla julklappar? Hämtat mormor vid tåget? Då kanske det är dags att ta hand om dig själv lite grand innan tomten dyker upp. My spririt yoga i fem minuter har alla tid till.

Julen är ofta fylld med många måsten.

– Julhypnos kallar Minanada Fritz det för, grundare till yogaformen My Spirit Yoga (MSY). Julen blir som en kollektiv stress, säger Lina Olivia, utbildad inom MSY.

Det är en yoga som är lite mer individanpassad än de andra formerna.

Lina själv är doktorand på Karolinska institutet inom medicinskt forskning, barn cancer närmare bestämt. Hon kom i kontakt med Minanda och MSY under en period av sitt liv då hon drabbats av en personlig tragedi (pappans dödsfall).

– I det forskningsprojekt jag arbetar inom studerar vi seneffekter, det vill säga följder efter cancerdiagnos i barndomen. Vissa klarar sig helt och hållet, andra har stort behov av stöd efteråt. Forskningen rör bland annat patienter som haft cancer i centrala nervsystemet. Inom MSY jobbar vi just med det centrala nervsystemet. Vi arbetar med att stärka upp vårt nervsystem och immunförsvar. Min förhoppning är att vi ska kunna använda oss av det här mer i framtiden. Jag är inte en person som gillar att enbart arbeta med artiklar utan jag vill hjälpa människor mer direkt.

Nu kommer de två föras samman eftersom man på Karolinska planerar ett rehabiliteringsprojekt med My Spirit Yoga för individer med psykosomatiska besvär (smärthantering) samt före detta cancerpatienter.

Som i all yoga är andningen A och O.

– Grunden inom MSY kallas tre-lob-sandning. Först försöker man få kontakt med magen och då lägger man händerna på den och andas sakta in med näsan och ut genom munnen. Se hur magen rör sig. Sedan sätter man händerna ovanför revbenen och tillsist på hjärta. Och så fortsätt man andas. Den här övningen kan ta hela träningstiden om det är så.

Lina visar, lugnet sänker sig över SN:s lilla tv-studio.

Övningen kan göras sittandes på golvet eller i en stol och passar därför väldigt bra för äldre, säger Lina.

– Sen kan man ligga ned och föra armarna bakom huvudet. Då andas man in när man tar upp armarna och ut på tillbakavägen. Det är en massage för centrala nervsystemet. Den kommunicera i sin tur med alla organ, alla celler i kroppen så det är en jättebra återhämtningsövning. Alla skulle behöva göra den här varje dag.

Lina har valt ut ett antal övningar från MSY som passar alla, särskilt bra när man är under stress och press, vilket är vanligt den här tiden av året.

– Övningarna bidrar till att vi kommer in i vår egen andningsrytm/livsrytm och blir mer närvarande i nuet. Andningsrytmen/livsrytmen är individuell för varje individ, säger Lina.

De är dessutom bra för all typ av problematik såsom utmattning, IBS (Irritable Bowel Syndrome), ångest, depression.

– Och till julen där de där optimala familjesituationerna kanske inte finns. Övningarna stillar tankarna och man känner mera lugn i nuet.

Det finns ytterligare en sak som talar för Linas forsknings själ, frekvensmedvetenheten.

– Det är en relativt ny kunskap. Idag vet vi att vi människor är elektromagnetiska, det är därför vi kan mäta EKG och EEG. På liknande sätt kan vi göra ljudningar under övningarna och behandla oss själva. Man frigör spänningar, som egentligen är ackumulerad energi i kroppen.

Här finns inga regler för hur man ska låta. Så hur vet man vilket ljud man ska göra?

– Enligt Miranda ska man aldrig tänka fram den, säger Lina. Håll bara uppmärksamheten på obehaget eller spänningen där den sitter i kroppen, och släpp ut den ton som känslan motsvarar i ett ljud. Till exempel med en M-ton.

Ett pass med fyra fem övningar behöver bara vara en kvart långt för att få effekt.

– Men om man vill gå ännu djupare så håller man på någon timme eller fler, säger Lina.

Vad har yogan betytt för dig?

– Jättemycket. Det har blivit en transformation kan man säga. En inre och yttre resa. Jag var jättenära att bli utbränd.

Lina böjer sig framåt i "Kanelböjaren".

– Se hur huvudet för, instruerar hon.

Just att huvudet styr ryggraden är viktigt eftersom det är här det centrala nervsystemet börjar.

Avslutningsvis lägger hon sig raklång på golvet och bara andas. Övningen kallas talande nog för död mans ställning.

– Min lärare Minanda säger att man ska "krascha" en gång per dag och vila 20 minuter och släppa taget helt om allt. Det är bättre än att krascha helt i utmattning, säger Lina och ler. Många har "vilofobi", lever mycket i huvudet och har svårt att komma ner i djupvilan. Den som ger maximal återhämtning, hjälper organ och celler att förnyas, stärker vårt immunförsvar, vår matsmältning och balanserar hjärnan.

My Spirit yoga

Minanda Fritz var med och etablerade den mycket fysiska Ashtanga yogan på 1980- 90-talet i Sverige för att sedan gå vidare och skapa My Spirit Yoga.

Det är en holistisk och kontextorienterad yogaform med fokus på personlig utveckling och ljudning.

Den röda tråden inom MSY är medvetandeutveckling och handlar om medvetenhet om kroppen, energi, känslor, tankar och var vi håller vår uppmärksamhet.

MSY är ett sätt att leva. "Att sitta och skriva som ni gör här och koncentrerar er på en sak är en del inom MSY. "Yoga" är alltså inte bara smidighet" säger Lina.

Den medicinska effekten av My Spirit Yoga är att den frigör spänningar, är avstressande och stärker upp vårt immunförsvar, nervsystem och hela kroppen. "Jag har inte varit sjuk sedan jag började med yogan och då har jag ett barn i dagisåldern" säger Lina.

Man balanserar även våra två hjärnhalvor när vi gör övningarna. Den vänstra hjärnhalvan används till logiskt tänkande och analys, medan den högra styr känslor, vår intuition,vårt undermedvetna. När vi balanserar dessa så blir vi mer närvarande i nuet.

För mer information titta in på MSY hemsida: www.myspirityoga.se.

annons

Mest delat denna vecka