Dunkhols-trion tillbaka på banan

Efter att ha genomfört klassiska 24-timmarsloppet på Nürburgring 2014 blev det tyst om Kjell, Christian och Peter Dunkhols från Vagnhärad. Men nu är trion på banan igen med en totalrenoverad racingbil. Och ett nytt slutmål är uppsatt.

Dunk4.jpg

Dunk4.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Banracing2015-09-07 21:20

I över ett år förberedde sig trion för sitt stora mål: att genomföra och ta sig i mål i det klassiska 24-timmarsloppet på Nürburgring i Tyskland.

Midsommarhelgen 2014 körde trion tillsammans med extraföraren Patrik Skoog hela loppet. Efter strul med både generator och växellåda (som byttes under tävlingen) blev det en 95:e plats totalt.

Sedan blev det tyst. Dunkhols-klanen skulle ta sig en funderare på om de skulle fortsätta.

– Vi hade definitivt mersmak. Men det är så kostsamt, konstaterar Kjell Dunkhols på telefon.

Han är på väg hem genom Tyskland med Porschen på släp. Med den nyrenoverade bil har trion under lördagen kört en sextimmarstävling på just Nürburgring. Som alla då förstår så gör teamet en satsning igen.

– Och loppet gick över förväntan, säger Kjell.

Trion körde in på en 50:e plats totalt, blev nia i sin klass.

– Jag tror vi bara hade proffsstall framför oss. Det finns så många fabriksstödda team, Porsche, BMW och Audi har folk som inte gör annat än kör långlopp.

Teamet från Vagnhärad (som även innefattar Vagnhäradsbröderna Tom och Henrik Johansson som sköter service och däck) är med andra ord väldigt små i sammanhanget. Men ändå alltså snabba på banan. Slutplaceringen blir än mer anmärkningsvärd med tanke på att deras startposition bland 180 bilar var 121. Teamet hade otur med punktering och regnskurar och fick inte till någon kvalificeringstid alls.

– Så vi är väldigt nöjda med placeringen, säger Kjell.

Faktum är att Tysklandstävlingen var den andra denna sommar. I juli tillbringade man en hel helg på Spa-banan i Belgien.

– Vi körde över 130 mil i racetempo. För att köra bort den värsta rattrosten, skrattar Kjell.

Bilen trion rattar är fortfarande en Porsche 977 GT. Men en Porsche som är nyrenoverad helt och hållet.

– Den har plockats ner i smådelar och plockats ihop igen. Nej, det har vi inte gjort själva. Det är motorspecialister man skickar grejorna till.

Bland annat har en ny typ av växellådesystem satts in.

– Det gamla strulade för mycket. Det här ska gå mycket bättre.

Slutmålet är uppsatt. Det handlar om 24-timmarsloppet på Nürburgring 2016.

– Målet där är definitivt att få en bättre placering än förra gången.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!