Trion Dunkhols Porsche 977 GT är på banan igen.
– Första gången i år. Vi hade tänkt att åka en sväng innan men det gick inte. Vi fick inte ordning på bilen, säger Kjell Dunkhols.
Alla motorintresserade vet att Vagnhäradstrion under midsommarhelgen 2014 körde det klassiska 24-timmarsloppet på Nürburgring, det efter att ha förberett sig och tränat under ett års tid.
Förra sommaren blev det en liten åter- och omstart med sikte på just 2016. Och i helgen var det alltså dags för årsdebut.
– Vi åkte ner redan till fredagen för att kunna träna. Vi har ju åkt så lite så vi behövde köra bort rattrosten som man säger, konstaterar Kjell.
Trots strul med en bruten drivaxel blev det ett antal träningsvarv för alla tre. Så teamet (som även innefattar Vagnhäradsbröderna Tom och Henrik Johansson som sköter all service) kände sig redo för lördagens kval.
– Vi åkte kvalvarv alla tre som man måste. Fick väl en placering runt 50 av 180 startande. Något vi var väldigt nöjda med.
Söndagens lopp startade också helt enligt de uppgjorda planerna. Christian började och lämnade över till Peter. De höll i runda slängar sin kvalplacering när, efter en och en halv timme, oflytet var framme.
– Elen dog i bilen. Man orkade knappt styra för servon dog då. Och hela instrumentpanelen blev svart. Men motorn gick fortfarande, förklarar Kjell.
Teamet tog sig in i depå och ut på banan igen ett antal gånger i jakten på felet.
– Flera gånger trodde vi att vi hittade felet.
Med en timme kvar av loppet insåg teamet att man inte skulle kunna fixa till det. Det fanns inget annat att göra än att officiellt bryta.
Men redan efter loppet tror de sig ha kommit felet på spåren.
– När vi lyfte upp bilen och fick se den i en annan vinkel såg vi att ena ljuddämparen hängde ner. Det visade sig att hela motorn i bilen satt lite snett. Förmodligen har ett växellådefäste gått av. Det har gjort att elen kommit i kläm någonstans.
På hemmaplan blir det därför jakt på att fixa till elfelet som gäller. Dunkholstrion är nämligen inte klara för säsongen än.
– Tanken är att vi ska åka ner till Nürburgring i slutet av augusti igen och köra ett nytt fyratimmarslopp, säger Kjell.
Och kanske slutar år 2016 inte med det heller.
– Funkar allt, bilen håller och vi håller så kanske vi kör ett 12-timmarslopp i tjeckiska Brno senare i höst. Men det är inte spikat och vi är inte anmälda, säger Kjell.
Den tävlingen går i oktober.