Det var när Christian Dunkhols skulle komma in för förarbyte som missförståndet inträffade. I depån trodde man att Christian skulle köra ett varv till men plötsligt kom han in i depån.
– Det tog flera minuter att få fram däck och att tanka, säger Kjell.
Fram till det lilla missödet hade teamet pendlat på en placering mellan 35 och 45. Christian hade då gjort ett lysande kval som placerat bilen i startruta 41.
– Tyvärr hade vi svårt att köra ikapp de placeringar som vi tappade, konstaterar Kjell.
Själv fick han ge sig ut på ett pass över 1,5 timmar.
– Det har jag aldrig varit med om tidigare. Inte illa av en pensionär, skrattar Kjell.
Normalt så är Peter Dunkhols tredje förare men han var upptagen av annat så Kjell och Christian fick klara av de fyra timmarna på den tyska racingbanan själva.
– Bilen gick som en klocka, myser Kjell.
Elfelet som tvingade teamet att bryta förra tävlingen i slutet av juli var nu åtgärdat. Så nu fungerade bilen, en Porsche 977 GT, alldeles utmärkt.
Kjell var inte riktigt säker men han tror att man slutade på en 69:e plats totalt bland ungefär 175 startande.
– Och vi är sjua, åtta i klassen.
Teamet har haft sikte på en 12-timmarstävling i tjeckiska Brno i oktober. Det står fast.
– Fast nu kanske vi kör en ny tävling på Nürburgring i slutet av september först. Får vi bara ordning på alla grejor så, säger Kjell.