Mattias och Ann vann överlägset

Trots tre meter höga vågor lyckades mor och son-konstellationen, Ann Glassel och Mattias Dahlqvist, plocka hem två segrar i den fjärde RM-deltävlingen. – Men det tog emot att sätta sig i båten under lördagen, säger Mattias.

Båtracing2014-07-23 15:53

Duon var nämligen ganska blåslagna efter första dagens tävlande i V-115-klassen i Smögen.

Inte blev det bättre av att Mattias, som var lite för taggad, fick övervarvsskyddet att hoppa på precis i startögonblicket i lördagens race.

– Det gjorde att vi fick starta om motorn igen och vi kom i väg sist av alla i startfältet, säger han.

Det gjorde dock inte så mycket. Efter ett halvt varv var de uppe i ledningen och i mål skiljde det till slut fem minuter till tvåan. En minut bättre än dagen innan.

– Det var nog utklassning om man får säga det, säger Mattias nöjt.

Efter fyra av åtta tävlingar leder Mattias och Ann RM-serien. En betydligt bättre start jämfört med ifjol då duon inte plockade några poäng alls i de två första tävlingarna.

– Vi är bättre förberedda i år än ifjol och vi har bättre självförtroende. Då kör man bättre, säger Mattias.

Nästa helgs Roslagslopp kan bli avgörande. Vinst där och SM-guldet kan vara säkrat. Men den tävlingen är också den tuffaste.

– Det är den enda tävlingen där man kör från A till B. Från Norrtälje till Öregrund. Vi måste läsa in oss på banan innan. Det är 14 sidors instruktioner.

Ungefär som orientering alltså?

– Ja, men man blåser på i 120, säger Mattias och skrattar.

Vad ska man tänka på inför ett race som det?

– Att kolla allting innan, allt måste fungera i båten och sedan måste jag som förare och mamma som navigatör vara på topp. Man får inte göra några misstag.

Det gäller även att planera sin körning så att man vet var man har sitt bränsle. Tävlingen avgörs nämligen med rundbanekörning i Öregrund. Något som kan bli utslagsgivande.

– Vi vet ju inte vilket vatten som möter oss där. Men det kan till exempel behövas mer bränsle i de främre tankarna för att båten ska få rätt balans så då gäller det att inte pumpa ut bränslet där innan, säger Mattias.

Två av de återstående RM-racen, i Uppsala och i Dyvik, kommer troligtvis avgörs på så kallat plattvatten och det är något som Mattias haft svårt att bemästra så här långt. Därför är det än mer viktigt att vinna Roslagsloppet.

– Men vi ska se om vi inte kan få träna på plattvatten också och så funderar vi på att skaffa en ny propeller, säger Mattias.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!