Valet av motor tar tid – mamma/son team ännu inte i vattnet

Förra året tog Mattias Dahlqvist och Anna Glassel sitt första RM-guld i V115-klassen, i år är det tänkt att det ska bli en repris – om de ställer upp. Allt beror på vilka hästkrafter mamma/son-duon kommer att sätta i båten och om de hittar en motor till VM.

Foto: Fotograf saknas!

Båtsport2015-04-23 21:44

115 hästkrafter eller 140? Cup, VM eller både och?

Just nu skulle Mattias egentligen bara vilja hålla på med finjusteringar av propellrar och motorer, men eftersom teamet från Trosa ännu inte valt vilken motor de ska sätta bak på båten så står allt still.

– Det är lite tråkigt. Jag längtar bara ut på vattnet, säger han.

Att det är VM i Oskarshamn i början av juli som lockar mest är underförstått. Där skulle Mattias kunna köra med den motor de redan nu har, men märket är fel. Suzuki fungerar nationellt, men inte internationellt.

– Inte för att det är mer styrka i den, men reglerna säger så. Vi kan bara använda oss av Mercury eller Evinrude, vi har inte fått dispens för den andra.

Så sedan någon månad tillbaka söker man med ljus och lykta efter en person som har en liknande motor liggande oanvänd i garaget. Än så länge har det inte blivit några napp.

– Vi behöver inte anmäla oss på direkten, det går bra i juni också, men uppladdningen blir inte optimal i sådana fall.

För ställer teamet upp i VM så är det för att ta en guldmedalj.

– Vi svenska förare har en stor fördel att tävlingarna avgörs i hemmavatten. De kan inte göra så stora förändringar på banan, lite småsaker bara, så det är bra för vår del. Det som är problemet är att vi varit så väderberoende, säger Mattias.

Blåst och höga vågor är teamets favoritunderlag. Förra året slutade racen med en första och en andraplacering, året innan dess kraschade man.

– Så det har varit både positivt och negativt, säger Mattias.

De bästa förarna kommer att finnas på plats. England har ett gäng med sex–sju båtar, Norge och Finland kommer med sina bästa team och fjolårets mästare från Belgien är på plats.

Om det inte blir något VM så kommer Mattias och Anna att köra cupen. I år har den en huvudsponsor vilket ger extra krydda till tillställningen.

– Vi blev ju av med vår SM-status eftersom det är så få startande så då gick Mekonomen in och erbjöd en prispott till totalsegraren för att locka mer deltagare. Det är inte så att vi kommer att tjäna några pengar, men vi kanske går mindre back i varje fall, säger Mattias med ett skratt.

Men det kan luta åt att teamet byter klass helt till klass Z, eller V150 som den också kallas.

– Vi kommer att köra med en motor på 140 hästkrafter i stället. Då säger regelverket att vi får använda oss av en lite lättare båt så vi kommer att vara konkurrenskraftiga. Annars hade det varit för stor skillnad.

Anledningen till att duon funderar på det motorbyte beror dels på att det är hårdare konkurrens i V150, dels att det är fler deltagare i klassen,.

– Det är klart att det lockar lite. Det är många äldre formelförare som gått ned till den här klassen, säger Mattias.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!