SN:s fotograf förälskad: "Jag har hittat min sport"

– Jag har hittat min sport. 
SN:s fotograf Magnus Grimstedt var förälskad efter testvarven på Björshultsbanan och ville nästan köpa crosskarten. 

Här provkör reportern crosskart

Foto: Magnus Grimstedt

Bilsport2025-05-16 19:00
  • SN:s fotograf Magnus Grimstedt testade crosskart på Björshultsbanan och blev förälskad i sporten. Hemmaföraren Emil Naessén var imponerad av Grimstedts körning.
  • SMK Nyköping är värd för den första av fem SM-deltävlingar i crosskart under helgen. Sporten är populär bland ungdomar, med de yngsta förarna endast sex år gamla.
  • Emil Naessén, som kör i värstingklassen Xtreme, siktar på guld i år efter att ha missat SM-bronset med tre poäng förra året. Han ser fram emot att tävla på sin hemmabana.

Hemmaföraren Emil Naessén tyckte definitivt att han skulle slå till.

– Jag har aldrig sett någon köra så bra på sina första varv, säger han.

Men det var en nervös fotograf som satte sig i 600 kubikaren. Ja, att bara sätta sig i bilen tog sin lilla tid. Ålning var vad som gällde. Och när han väl satt där så satt han fast i den formgjutna stolen.

Under lördag och söndag är SMK Nyköping värdar till den första av fem SM-deltävlingarna i crosskart. Bilsportens disciplin för ungdomar. De yngsta är sex år gamla och kan köra bilar som går 85 kilometer i timmen. Vid 13–14 års ålder får de börja köra SM. Det finns även värstingklasser där bilarna kommer upp i hastigheter runt 150 kilometer i timmen.

Tummen upp från Magnus Grimstedt innan han sticker iväg.
Tummen upp från Magnus Grimstedt innan han sticker iväg.
Crosscartens kaross är gjord av glasfiber. En bil kan kosta allt från 100 000 kronor och uppåt.
Crosscartens kaross är gjord av glasfiber. En bil kan kosta allt från 100 000 kronor och uppåt.

Men riktigt så snabbt gick det inte för Magnus Grimstedt, även om det gick snabbt.

– Jag tror att Emil sa att jag var uppe i 100 kilometer i timmen på fyrans växel, säger SN:s fotograf efter sina fyra varv.

SN passade på att testa crosskart inför tvådagarstävlingen i helgen i Nyköping.
SN passade på att testa crosskart inför tvådagarstävlingen i helgen i Nyköping.
Två olika typer av crosskart. Det finns många olika klasser beroende på ålder och hur snabbt man vill köra.
Två olika typer av crosskart. Det finns många olika klasser beroende på ålder och hur snabbt man vill köra.
Emil Nassén hjälper Magnus Grimstedt med säkerhetsbältet.
Emil Nassén hjälper Magnus Grimstedt med säkerhetsbältet.

Var det inte svårt att växla?

– Nej, det var bara att dra. De låg på rad, ettan, tvåan, trean, fyran, femman och sexan. Men problemet var skorna. Jag kom inte riktigt åt bromsen, som jag skulle velat. Vitsen om man vill köra fort är att man bromsar hårt och gasar hårt, men jag kunde inte bromsa så mycket i kurvorna som jag ville, säger Magnus Grimstedt medan han tar sig ur overallen.

Han tycker att den stora likheten i alla bilsporter är att man verkligen varvar ut på alla växlar. 

– Att man tuktar grejerna så att man får med sig kraften hela vägen. Det ska hela tiden vara en växel i och driva.Man ska attackera hela tiden, aktiv körning.

Det gick lättare att ta sig ur karten än i för Magnus Grimstedt.
Det gick lättare att ta sig ur karten än i för Magnus Grimstedt.
Magnus Grimstedt hade problem att ta sig in i karten, men det gick desto bättre att ta sig ut.
Magnus Grimstedt hade problem att ta sig in i karten, men det gick desto bättre att ta sig ut.

Efter två varv tog Emil Naessén Magnus av banan för att ge tips och pepptalk.

– Han sa att jag höll en bra linje. Man måste hitta kortaste sträckan, linjen, så att man har farten med sig ut ur kurvorna.

Emil Naessén kör för tredje året i värstingklassen Xtreme. Efter fjolårets snöpliga medaljmiss, då han med tre poäng missade SM-bronset, är det guld som gäller i år.

113 deltagare kommer att delta i hela SM, i hans klass är det tolv.

– Det är uppdelat på två olika SM-klasser så de bästa kommer inte. Det är lite tråkigt. Det är två olika cuper, säger Emil Naessén.

Och två olika typer av karter. Den ena, med säkrare bur, ingår i FIA:s regelsystem, den andra gör det inte.

– Men det är ingen som har en osäker bur, påpekar tävlingsledaren från SMK Hampus Juteryd.

Emil Naessén har en ny crosskart till årets säsong, en med vässad fjädring.
Emil Naessén har en ny crosskart till årets säsong, en med vässad fjädring.
Emil Naessén är en av tre förare från SMK Nyköping som kommer att tävla i helgen.
Emil Naessén är en av tre förare från SMK Nyköping som kommer att tävla i helgen.

Att ha hemmafavör tycker Emil Naessén är bra. 

– Jag kan köra banan i sömnen. Problemet kan vara att jag blir överladdad. Men vi kommer med en av de bästa karterna som gått i ett SM. Fjädringen är vässad. 

Men det är första tävlingen för säsongen så det återstår att se om han finns med i A-finalen på söndag. Under lördagen körs två kvalheat och under söndagen ett.

– Banan är teknisk och det är bra fäste i asfalten. Och förhoppningsvis i gruset, säger Emil Naessén. 

SMK Nyköping har många arrangemang på gång i höst.
SMK Nyköping har många arrangemang på gång i höst.

Efter att ha testat den så är han nästan lyrisk. Saltet och alla packningar har sett till att banan är i kanonskick.

Är det någon bana i SM-serien som du inte gillar?

– Tomelilla i Skåne. Jag har bara åkt en gång, men det är ingen favorit.

Emily Naessén kör för andra säsongen i Xtreme-junior. Hon kom åtta totalt i RM ifjol och hoppas på en bättre placering i år.
Emily Naessén kör för andra säsongen i Xtreme-junior. Hon kom åtta totalt i RM ifjol och hoppas på en bättre placering i år.

Lillasyster Emily debuterade 2023 och gör nu sin andra hela tävlingssäsong. 

Syskonen brukar träna tillsammans.

– Hon är startsnabb men åker ganska lugnt på banan, säger Emil om sin syster.

– Han är snabb, säger Emily och tittar upp på storebror.

Jonas Sellén är SMK Nyköpings tredje deltagare. Han kör i 50+-klassen.

Och det finns en till som är sugen att börja tävla – SN:s fotograf.

– Axet är fantastiskt. Och det var jäkligt bra grepp i kurvorna, säger Magnus Grimstedt.

Fem klasser i crosskart

I Sverige tävlas det i fem klasser.

Klass 1: 85 cc tvåtakt och 150 cc 4-takt, 9-13 år.

Klass 2: trimmad 125 cc 2-takt och standard 250 cc 4-takt, 12-16 år.

Klass 3: trimmad 250 cc 2-takt och standard 450 cc 4-takt - från 15 år.

650 cc: trimmad 4-takt från 16 år.

50+: för de som är 50 år eller äldre, här körs klass 3 och 650-maskiner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!