Rasmus jobbar för VM-förare

Ett modigt samtal öga mot öga och Rasmus Carlsson, 19 år, från Nyköping hade fixat både praktikplats och ett jobb efter examen. Men det visste han inte då, i höstas, när han frågade Kenneth Hansen om han fick göra sin praktik i hans VM-team.

Bilsport2014-06-09 22:53

Rasmus är hemma igen. På gården utanför Nyköping efter en minst sagt hektisk vår och vecka.

– Jag kom hem från England och VM-tävlingen natten till måndag, sedan fick jag åka till Nyköping och hämta mössa och kostym för jag tog studenten på onsdagen i Anderstorp och dagen efter var det dags för SM-tävlingar.

Men tro inte Rasmus klagar. Han lever sin dröm just nu.

– Innan jag knappt kunde gå var jag i verkstan med pappa och snodde verktyg. I varje fall är det det de har berättat. Jag minns inget, säger han och skrattar.

Men Rasmus har helt klart haft målsättningen klar från början. När han var 15 började han köra folkrace, ett år senare gick han över till rallycross. Och när det blev fråga om gymnasieval valde han Anderstorp och den racetekniska utbildningen.

– Jag ska bli tävlingsmekaniker, säger han.

Det var därför han under en SM-deltävling förra året vågade sig fram till den kände VM-föraren Kenneth Hansen. På darriga ben som han säger.

– Jag hade funderat på att ringa eller mejla, men tyckte att det var bättre att prata med honom ansikte mot ansikte. Då skulle jag kunna få ett svar.

Men något svar fick han inte då utan det kom först i december. Ett ja. Så under hela våren har han jobbat med Hansens bilar, Peugeot 208, och mot slutet av praktiktiden fick han titeln chefsmekaniker – åt Kenneths son Kevin som kör SM-serien.

– Jag misstänkte att jag skulle få börja på en lägre nivå, säger Rasmus.

Men från första stund har han varit en i teamet. Kenneth Hansen har två bilar i sitt team, som är knutet till Götene, och två heltidsanställda mekaniker. När de är ute på tävlingar är det dock mellan 15–20 personer involverade i teamet, allt från motoringenjörer till mekaniker.

– Jag kände mig som en nybörjare igen, säger Rasmus om det första intrycket av VM-teamet.

Han berättar att det är ordning och reda i verkstaden, att det gäller att komma i tid till arbetspassen och att se snygg och proper ut även om man är mekaniker.

– Man har ju inte skjorta och slips, men det måste se bra ut. Det är olika chefer som finns omkring oss hela tiden.

Rasmus har varit med på de två första VM-deltävlingarna i Portugal och England. Där har det inte gått så bra för teamet.

– Vi har inte fått motorerna att fungera så bra, säger han. Jag vet inte hur det är ju. Ingenjörerna håller på att jobba för fullt.

Näst VM-tävling är i Norge den 14–15 juni och då hoppas Rasmus att man fått ordning på grejerna.

Han kommer givetvis finnas på plats. Så mycket sommarlov blir det inte utan mer finnjusteringar i verkstaden. Praktikplatsen blir ett jobb helt enkelt.

– De vill behålla mig så jag jobbar kvar till i december. Det här är väldigt bra för min karriär. Jag lär känna folk, kanske få tag i några sponsorer... ja det här är nyttigt.

Rasmus har lagt sin egen rallycrosskarriär på hyllan under det här året. Det hade inte fungerat att både vara med i teamet och att tävla.

– Men det är jäkligt kul att skruva på bilar också, säger han. Och jag har lärt mig massor.

Men något finlir är det inte tal om.

– Som det var inför VM-tävlingarna så jobbade vi från sju på morgonen till tio–elva på kvällen. Det är baksidan på jobbet. Men det är lite av säsongsarbete. Under vintern har man mer regelbundna tider även om man skruvar på bilen då också.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!