SM-guld i anonym sport

Det var en något överraskad medaljör som fick ta emot SM-guldet under söndagseftermiddagen i Örebro. Nyköpingskillen Daniel Trygg, 24 år, hade ingen aning om hur tävlingen skulle sluta. – Jag har ändå haft ett fyra år långt uppehåll, säger han.

Bilsport2015-02-01 22:38

Men när han dammat av sin racer stockbil – storlek 1:10 – och uppdaterat motorn till årets upplaga visade det sig gå väldigt fort.

I de tre finalracen noterade han två förstaplatser och en andra.

– Men vid det tredje racet hade jag ju redan vunnit så jag tappade lite av min koncentration, säger han.

Och i en tävling för radiostyrda bilar får man definitivt inte förlora fokus. Ett varv tar runt nio–tio sekunder.

– Om man jämför ettan och fyran i både A- och B-finalen skiljde det bara en sekund. Det var tajt, säger Daniel.

Han har som sagt haft ett längre uppehåll från minibilarna. I stället har han och pappa Dan byggt på en rallybil.

– Jag körde mina första race 2013, men förra året åkte jag ingenting. Jag tog examen och så fick jag jobb på Scania, så det tog den mesta av tiden. Men vi får se vad som händer i år.

Med tanke på att du nu har ett SM-guld, blir det ingen fortsättning med de radiostyrda bilarna då?

– Jag får faktiskt fundera på det. Jag kanske ställer upp i någon tävling i mellansvenska elbilsserien i år.

Hur är det med klubben i Nyköping, är det många som tävlar?

– Det är en hel del, men eftersom vi inte har någon permanent bana byggd är det svårt att träna. Ibland hyr vi in oss i en gympasal, annars är de närmaste permanenta banorna i Enköping eller i Eskilstuna.

Daniel valde stockklassen, även om han, när han senast tävlade, körde modified, som är den trimmade klassen.

– Bilarna är inte lika kvicka i stockklassen, säger han.

Ändå radade han upp fina tider.

Under träningsheaten fick Daniel så bra tider att han fick starta från en andraplats i kvalet. Kvalet kördes sedan efter så kallade run-by-run-regler.

– Varje kval räknas alltså var för sig. Om man vinner ett kval får man noll poäng om man kommer tvåa får man ett och så vidare. Man ska alltså ha så lite poäng som möjligt. Jag fick tre förstaplatser, en andraplats och en tredje, så jag fick pole position i finalen.

Det blev en hel del varv under de här tävlingarna, eller hur?

– Massor. Man kör i fem minuter varje gång och det brukar bli runt 31 varv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!