Det var på den tredje etappen, Falkenloppet i Nynäshamn, som olyckan var framme när någon i klungan bakifrån gjorde en yvig rörelse och Albin föll till asfalten.
– Jag fick rejäla skrubbsår plus att jag slog i höften rakt i asfalten. Det var stelt inför fjärde etappen, men när jag är helt inne i loppet tänker jag inte på smärta. Nu hade kedjan dessutom fastnat rejält i framdrevet så jag fick inte upp den direkt – innan jag var i gång hade jag tappat över två minuter, förklarar Albin.
Då började jakten. Albin hade nämligen ryckt åt sig ledningen i totalen före mestadels ett år äldre konkurrenter i toppen efter att sprängt fältet och vunnit med tio sekunder före de bägge närmast jagande vid ett varvlopp på Arlandas motorbana. På andra etappen, Kringeltempot över 11 kilometer i Södertälje, tangerade Albin juniorernas fart med sina 43,1 kilometer i timmen i snitt. Det var i det läget som Albin låg där i asfalten.
När Nyköpingscyklisten kom till varvning för första gången av fem var han två minuter efter. Avståndet till klungan minskade i intervallen 1.13 till 30 sekunder för att sedan bli till kontakt med klungan.
– Det var innan sista varvets backe och när vi kom fram till den tänkte jag att det är lika bra att lägga in en attack.
Albin och kom loss med Borlängecyklisten Magnus Andersson.
– Jag visste att han skulle slå mig i spurten hur jag än bar mig åt – han är en riktigt bra spurtare – och han lade sig mycket riktigt bara bakom mig. Jag struntade i det och körde på för att få mera tid.
Hur fick du ihop krafter till det där efter vurpan.
– Jag har känt mig stark hela våren även om jag har haft lite otur och vurpat. I Kinnekulle låg jag sju minuter efter och körde i kapp det själv.
Albin och Magnus kom själva in i mål där Magnus spurtade ifrån den skrubbade och skadade Albin.
Innan Nationaldagsloppet vid Tuvängens GP gällde det mest att bevaka ledningen i totalen. Loppet körs på en kurvig bana gjord för gokart. Albin körde efter klungan på säkerhet och för att inte vurpa mer – en taktik som höll.
– Ja, jag var riktigt stel och hade lite ont i höften men hade bra marginal – som blev ännu bättre när värsta konkurrenten Kalle Berglund från Spårvägen vurpade. Jag fick tider från sidan att det bara skilde 30–40 sekunder och då var det stor marginal för att klara totalsegern.