Södermanland visade upp sig i bästa tänkbara sommarskrud för rallyförare och publiken som samlats i mängder på de tolv specialsträckorna runt omkring Nyköping. Samtalsämnet innan start handlade mest om att det vaskats fram riktigt luriga vägar som skulle bli en hård nöt att knäcka för våra förare. Även om många trodde på Patrik Flodin från Ilsbo som segrade sist i Älmhult så skulle det visa sig bli en tuff utmaning då Johan Kristoffersson från Arvika var riktigt revanschsugen.

– Det är som i hockey, tar man i och vill för mycket så blir det rött kort, gör man det i rally så är man i diket, sa rallycrossvärldsmästaren Kristoffersson innan start.

Tempot är riktigt uppskruvat i toppen och våra lokala killar gjorde jobbet väl, Eskilstuna MK:s Per Göthberg med Robert Eriksson öppnade fredagskvällens sträckor något långsammare än täten men vartefter helgen gick plockade Göthberg placering för placering i sin Ford Fiesta R5 på de luriga vägarna.

Artikelbild

| Robert och Carl Gustaf var uppjagade i sin kupé i värmen efter sträcka 7 där man blev hindrad.

– Jag brukar sporra mig själv med att tänka på att jag klarat av 30 mil specialsträckor i Småland utan noter och utan misstag, sa Per innan start.

Per och Robert var på väg mot en sjätteplats totalt i rallyt innan sista sträckan där man fick en punktering.

– Stolpe ut igen, säger Per besviket.

I den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen finns det bara ett läge, och det är full gas hela tiden. En klass där bilarna är mer eller mindre exakt lika och tempot bland de oftast lite yngre förarna på topp. På fredagskvällens två sträckor öppnade Robert Andersson med Carl-Gustaf Karlsson riktigt starkt i sin Peugeot 208. Men det gjorde även konkurrenterna. Endast 0,7 sekunder skiljde topptrion där Robert höll tredjeplatsen innan nattvila. Spänningen var total och den täta striden fortsatte hela tävlingen. På Sträcka sju så blev det lite dramatik där en av toppåkarna körde av vägen och hindrade bakomvarande bilar. Även om Robert drabbades presterades en kanontid av Eskilstunaekipaget.

Artikelbild

| Totalsegraren Johan Kristoffersson från Arvika kunde med högt tempo bevaka sin trygga ledning och vinna Gästabudstrofén 2019.

– Det här var nog det bästa vi kört hittills, och Nyköping hade fått till riktigt fina vägar, säger en nöjd Robert efter målgång.

Pontus Lönnström i Ford Fiesta vann klassen och det verkar vara han som Robert får ta rygg på i SM-tabellen framöver.

Sista serviceuppehållet var beläget i Nävekvarn, denna idyll med småbåtshamn där en av deltagarna, Jonna Brådhe driver restaurang, som blev en välbesökt vattenhål under lördagseftermiddagen. Däckbyte och andra reparationer utfördes i rasande takt av de olika teamen som skickade ut sina bilar på de sista sträckorna. Trean Mattias Monelius ifrån SMK Örebro gjorde en stark insats under rallyt och presterade bra tider tävlingen igenom. Nu ledde Kristoffersson med närmare sekunder över Flodin i totalen, efter att Flodin snurrat två gånger. Kristoffersson kunde relativt lugnt bevaka och plocka hem den efterlängtade segern i sin VW Polo tillsammans med sin norska co-driver Stig Rune Skaersmoen. Segermarginalen blev en minut och Gästabudstrofén blev så lyckat det bara kunde bli med ett så pass väloljat arrangemang. Vissa mindre saker noterades av de tävlande som generellt gav sitt gillande till SMK Nyköpings anrika tävling Gästabudstrofén.

I den trimmade tvåhjulsdrivna klassen kom Hälleforsnäs Fredrik Eriksson med Kristoffer Nordlund vid noterna att sätta skräck i SM-eliten. Fredrik som vanligtvis inte satsar på SM lyckades tvåla till hela klassen, vinna fem sträckor och ledde klassen med 19 sekunder i sin VW Golf innan ett litet men ödesdigert fel på servostyrningen inträffade.

– Bilen blev nästan okörbar på sträcka tio, men vi hann visa att vi är att räkna med, säger Fredrik som tvingades kasta in handduken.

I samma klass startade också Göteborgaren Mattias Adielsson med Eskilstuna MKs Andreas Johansson vid noterna i en Renault Clio. Många räknade med att se Adielsson i topp. Men även här blev det en kort medverkan i rallyt då en retsam och långsam rullning skedde på sträcka 7.

– Vi tappade två minuters på det retsamma misstaget, så det var ingen idé att fortsätta, kommenterar Andreas.