Tidigt på onsdagsmorgonen var det så dags. Far och son Lagerström lämnade Nyköping för färd söderut. På släpet bakom minibussen fanns som vanligt den lilla KZ2:an fast förankrad.
Linus har gått från klarhet till klarhet under den gångna säsongen i den nya bilen. Men det började lite knackigt.
– Bilen kändes onormal att köra. Den kändes väldigt konstig och inte alls som en gokart, säger han.
Teamchefen hoppade då in och testkörde kraftpaketet och ett par inställningar senare kände Linus igen sig igen.
Nyköpingskillen fick förra året chansen att byta upp sig till den betydligt tuffare KZ2-klassen. I år har satsningen fortsatt med bland annat ett träningsläger i Spanien på försäsongen.
– Jag har blivit bättre på att köra om, berättar han. Om man är osäker just vid omkörningen då kommer det inte gå bra, man måste våga satsa framåt.
Linus har också lärt sig att kontroller sina känslor bättre.
– I vissa tävlingar tror många att det bara är att köra igenom de bilar som står framför dem. Speciellt i startögonblicket. Det hände mig i Södertälje och då blev jag jävligt arg. Men jag lugnade ned mig och bet ihop. Jag kom iväg på nästsista plats och slutade på andra. Jag körde om 14 bilar.
Vad som kommer att hända i Kristianstad har Linus givetvis ingen aning om. Han tror dock att det kommer att bli tuffare heat och att domaren kommer att släppa en hel del.
– Man har redan nu märkt skillnader på vissa tävlingar. I en del är det varningsflaggor hela tiden, i andra så får man nästan göra som man vill.
Drömmen är dock att ta sig till A-finalen där 36 av 78 startande gör upp om EM-medaljerna.
Tio svenskar kommer till start, av dessa är kanske Linus mest grön. Men han har en fördel, en av Sveriges bästa mekaniker, Hasse Zetterström, kommer att vara hans hela helgen.
Kristianstadsbanan känner Linus väl till eftersom SM avgjordes där förra året. Då blev det bara en 22:a plats i kvalheatet plus en rad pååkningar.
– Det är en bra bana. Gott om rum att köra om och bara några svårigheter, säger Linus. Men om det kommer att regna så blir det svårare. Jag gillar inte den långa svängen efter raksträckan. Det är lätt att köra ut.
Nytt för den här tävlingen är att Linus byter från Lacome-däck till Bridgestone.
– En del experter säger att det kommer att gynna de skandinaviska förarna. Spanjorerna och italienarna vill ha mycket fäste och det kommer de inte att få här upp, säger Mikael.
Men går det inte vägen i EM så väntar ett nytt SM runt kröken. Redan helgen efter avgörs de svenska mästerskapen i Umeå och även då kommer team Lagerström att finnas på plats.