Oxelösundaren David Johansson, som numera tävlar för Brunnsviken, har hamnat i en rätt bra OS-chanskanot. Det handlar om den under många år rätt eftersatta K4-disciplinen där man tävlar över 500 meter i Tokyo-OS. Dessvärre blev inte starten i världscupen i Poznan något vidare.
Erik Sandbacka siktade på att göra internationell comeback i Poznan efter skada. Dessvärre drabbades han av förkylning och har stannat hemma i Sverige. Joakim Lindberg tog platsen i K4:an.
Det innebär att Theodor Orban, Henrik Strand, Lindberg och Oxelösunds KK-fostrade David Johansson körde i fredagens kvalheat. De var inte med i starten och därmed gjorde rätt i att inte gå max ända in – ny chans i semin.
Sverige har inte fått till K4-satsningar på 2000-talet.
– Nu har vi i alla fall haft samma besättning sedan i höstas, där vi tre 200-metersspecialister alla har tagit steg framåt på 500. Henrik Strand är mera allround och uthållig, en motor i båten. Det har känts bra på lite läger på hemmaplan, sa David Johansson strax innan avfärden till polska kanothuvudorten Poznan.
– Men innan vi får mäta oss internationellt är svårt att veta, tillägger han.
Detta innan rockaden där Sandbacka fick ge vika för en förkylning. Men oavsett om det rör sig om K1 200, där David Johansson har fått ett glädjande besked till Duisburg om en vecka om att få komplettera den givne Menning, eller K2 500 där David är i semi i Poznan med Theodor Orban så gäller det att SÄTTA starten.
– Vi behöver få en bra start, i världseliten kan man inte ge bort starten – då är man i princip rökt. Man kör rätt mycket starter på träning. Hur de första dragen ska se ut finns det ett nytt koncept som jag testar nu så får vi se vad det ger.
Chansen att få åka till Tokyo ligger främst i att få fart på K4:an. En möjlighet att öka farten skulle kunna var att dubblera Petter Mening, som är OS-hopp på K1 200.
– Mm, men dels vill han bara köra K1 och dels har vi tre 200-kanotister har blivit mera uthålliga plus att Strand kör allt bättre på 200. Det är bara att köra med det som vi har; vi har en bra besättning på gång, säger David – och till Duisburg bör Sandbacka kunna var tillbaka.
För K4 500 är rätt likt K1 200 i vad som krävs va?– Så har de ungefär tänkt, uthålligheten på 500 har som sagt blivit bättre – men man behöver vara explosiv. Vi måste få upp accelerationen bättre än tidigare, det är skitviktigt för loppet.
David längtar också redan nu till Duisburg.
– Jag är jävligt nöjd att jag blev uttagen i K1 200 efersom jag tappade en båtlängd efter en miss i starten i Jönköping, så jag ser verkligen fram emot att få köra K1 200 i Duisburg.