Det löpande snittet 1,088 på åtta matcher som ordinarie förare i hopkoket Norra speedwayalliansen som första året blev lite som ett träningslag för elitserieklubbarna Masarna, Smederna, Rospiggarna och Indianerna bland fem tävlande lag i allsvenskan är ändå helt okej. Det började med sex poäng mot just Griparna i premiären i Hallstavik, som allianslaget förlorade med 27–63.

– Visst, det har varit en ny erfarenhet att köra i allsvenskan som heatledare, men jag har inte haft min bästa säsong – mera någon bra match här och där men annars tunt tycker jag.

Det är inga skador direkt – vanligt de senaste säsongerna – som ligger bakom det innan den senaste smällen mot en axel.

– Den kändes jobbig att jag missade tre matcher med Masarna (efter det att Avestalaget i ekonomisk kris ändrade om och körde med svenska förare, vår anmärkning) och jag hade chansen att få köra kontinuerligt i elitserien igen.

– Annars är det Inga skador; sista matcherna har det för ovanlighetens skull strulat med motorerna. Jag brukar aldrig klaga på materialet om det inte har varit riktigt illa, men tyvärr var det så nu.

Hur känns axeln nu?

– Den hade hoppat ur led, men det ska inte vara några större problem att köra. Helt okej med lite tejpning...

Det börjar bli ett tag sedan du körde för Griparna, är det ändå en speciell känsla att köra på den bana där du väl har kört flest varv av alla nu aktiva förare?

– Jag tänker faktiskt knappt på att det är just de som jag möter – borde man kanske göra – mer än att jag ju vet att Griparna är jävligt bra i år.

Har du någon nytta av alla de där varven du har kört?

– Ja, det har jag väl, men nu är det väl mera att jag inte har åkt speedway alls på två veckor som väger över mer än att jag skulle ha några fördelar helt ärligt.

Varför är årets Griplag så bra – är det kanonsäsongen av Oliver Berntzon och Peter Ljungs ankomst som är största anledningen?

– Jag tycker mera att det är för att Fröjd (Anders, lagledaren) är en bra taktiker. Han kollar lite på de som kan höja sig inför en säsong efter ett halvdassigt år. Det har varit ett vinnarkoncept i Griparna

Lindman inledde säsongen med att köra i England men där är han inte kvar, så säsongen håller på att ta slut.

– Vi får se om jag ska åka nästa vecka i elitserien med Masarna, men där kan ju axelskadan göra att jag inte tar en plats, vi får se. Men det blir ju inga slutspel, så säsongen kommer att ta slut ovanligt tidigt för min del.

Har du bestämt dig om det blir en fortsättning nästa år?

– Ne, jag ingenting bestämt med någonting just nu fraktiskt. Vi får se vad som händer och vad man kan få för körningar nästa år. Det är helt öppet.