• När Anders var på plats vid Midnattssolsrallyt ifjol, som åskådare, bestämde han sig för att själv sätta sig i en tävlingsbil 2018. Foto:
  • Inför tävlingen fick Anders och Magnus den klassiska sportjournalist-frågan "hur känns det?". Anders spontana reaktion var "jag vet inte". Magnus svar var desto tydligare: "Så jävla roligt". Foto:
  • Foto:
  • Foto:
1/

Midnattssolsrallyt comeback för radarparet

Rally

Fart, gemenskap och adrenalin. Det är tjusningen med rally enligt Anders Carlsson och Magnus Holmgren - en duo som nu gör comeback.

Teamets förare, Anders Carlsson, har åkt ungefär 350 rallytävlingar. Efter att han sålde sin dåvarande bil för ungefär tjugo år sedan bytte han plats, från förar- till kartläsarsätet. De senaste fem åren har han visserligen supportat sonen Adam men själv har han inte åkt mycket alls. Ifjol gjorde Anders mini-comeback vid en mindre tävling i Norrköping. Under 2017 satte sig också kartläsaren Magnus Holmgren i rallybilen igen, efter tretton års uppehåll. Det har gått tjugofem år sedan de senast tävlade tillsammans. Nu ser de framemot återkomsten, i välkända Midnattssolsrallyt.

– Det är en jäkla frän tävling. Bilarna är gamla. Längs vägen finns stenmurar och allt möjligt som man kan råka haka i. Och så får man åka fyra dagar i rad, säger förare Anders Carlsson.

– Dessutom är det fantastiska vägar, fyller radarpartnern Magnus Holmgren i.

Midnattssolsrallyt pågår 27-30 juni, med utgångspunkt i Vimmerby. Några splitternya bilar kommer inte stå på startfältet; en del av tjusningen med tävlingen är de klassiska fordonen, som alla har ett antal år på nacken. I Anders och Magnus klass är bilarna från 1976-1981. Reglerna är desamma som gällde på den tiden. Deras bil - en Volvo 242 - köptes förra hösten och har sedan dess genomgått en rejäl renovering.

– Vi har bytt ut det mesta, i vanlig ordning. När man ändå åker ner kan man lika gärna passa på.

Det ambitiösa meckandet till trots, undviker duon att sätta några resultatmål.

– Vi ska ha roligt och ta oss runt om det går. Sen kanske man tänker annorlunda när hjälmen väl är på, ler Anders.

– Numera tar man tävlandet på mindre allvar. Då blir det roligare, fortsätter Magnus.

Anders och Magnus har bara åkt nio kilometer tillsammans inför veckans tävling. De tror ändå att det kommer kännas ungefär som förr, att sitta där i bilen ihop. Samtidigt misstänker de att deras risktänkande ökat med åren.

– Vi vet ju hur fort det går att åka, så det svåra blir att sätta gränser och bromsa när det krävs. Men man tänker nog lite mer förståndigt numera.

Under förmiddagen beger sig firma Carlsson/Holmgren mot Småland. De kommer tävla för SMK Nyköping. Med som meckare och supporter följer Anders son, Adam. Han tycker det ska bli roligt med ombytta roller; den här gången ska han serva sin pappa, i stället för tvärtom.

– Så länge de får sladd några gånger och har kul så är jag nöjd, säger han.

Anders och Magnus stänger inte dörren för fler tävlingar framöver.

– Vi får väl se. Förhoppningsvis finns ju bilen kvar efter Midnattssolsrallyt. Kanske får vi blodad tand, säger de.

Midnattssolsrallyt

Midnattssolsrallyt kördes mellan 1950 och 1964. År 2006 återupptogs traditionen.

Deltagande bilar får inte vara tillverkade senare än 1990. Bilarna är indelade i ett antal klasser, utifrån hur gamla de är.

Tävlingen har arrangerats på olika platser i Sverige. I år är Vimmerby utgångspunkten, för tredje året i rad.

Midnattssolsrallyt går av stapeln 27-30 juni. Totalsträckan är 782 km, av vilka 160 km är så kallade specialsträckor. Resterande distans är transportsträckor.

Cirka 185 ekipage deltar i tävlingen.

Läs också

( 6 st )

Läs mer om dessa ämnen

SMK NyköpingSportRally
Relaterat