I ett och ett halvt år har trion Dunkhols, förutom Kjell sönerna Peter och Christian, förberett sig genom att köra en antal långlopp. Ingen dock över 24 timmar. Och ingen som gått även på natten. Mörkerkörning i hög hastighet blir en ny upplevelse för dem.
– Det är klart att man gått och grunnat lite på det, säger Kjell.
Men ingen i teamet verkar speciellt bekymrade över detta även om Kjell erkänner att han nog hade hoppats få pass han skulle slippa.
– Man anpassar sig. Det gäller att köra med insidan, konstaterar han.
Det var precis vad teamet fick göra senast man var på Nürburgring.
– Det var första gången jag körde i regn. Det kom en riktig störtskur, säger Kjell.
Tre gånger har teamet varit på den klassiska tyska banan och tävlat. De har dessutom kört ett antal gånger i lånade bilar.
Vad var den största erfarenheten ni gjort på banan?
– Att det går så fort, säger Peter.
– Jas det var nästan en skräckupplevelse första gången, fyller Kjell i.
Banan mäter runt 2,5 mil. Den är backig och krokig men med väldigt få skarpa kurvor.
– Men på 70–80 procent av banan kan man köra över 200 kilometer i timmen, säger Kjell.
– På en 70-väg, fyller Peter leende i.
Snacka om att det blir små marginaler. Inte blir det bättre av att över 200 bilar kommer att starta i en mängd olika klasser. Det blir många omkörningar trots banans längd. Dunkhols Porsche går i nästa snabbaste klassen. Ett varv tar runt nio minuter att köra.
– Det är sällan man kan köra ett helt varv för fullt, konstaterar de.
Senaste gången de var och körde på banan var det mängder av bilar som kraschade. Säkerligen runt ett 50-tal tror de.
– Jag vet inte vad alla höll på med. Förmodligen blir det lite lugnare nu, säger Kjell.
Teamet har gjort upp ett schema där varje körpass är på runt 1,30 timmar.
– Det är bensinen som styr exakt hur länge, säger Peter.
En tank räcker ungefär så lång tid. Någon turordning har inte giorts upp.
– Den som har den snabbaste kvaltiden kommer att få börja. Starten och de första två varven är bökigast. Den som kör snabbast klarar av att hänga med i tempot inledningsvis. Sedan spelar det ingen roll, förklarar Kjell.
Kommer ni att kunna sova mellan passen?
– Troligtvis inte. Men man får slappna av i alla fall, säger Peter.
Förarna kommer att ha en husbil man kan gå till. Värre är det för mekanikerna som måste vara redo i depån hela tiden.
– De har bara sina stolar där, säger Peter.
Den som varit snabbast av trion är Christian. Han har också lärt sig banan riktigt bra genom att köra TV-spel på banan som i en simulator.
– Det är väldigt identiskt. Lär man sig bara det speciella med TV-spelet är det en klar fördel, säger Peter.
Både Kjell och Peter har även de tränat på det. Men inte i lika stor utsträckning som Christian.
– Han kan nog varenda kurva.
A och O för teamet är att köra så man kommer i mål. En punktering ute på banan behöver inte betyda såg mycket eftersom loppet är så långt. Och mekanikerna kan tämligen lätt ta sig ut på banan och där laga sådant som gått sönder. Eller i alla fall tillfälligt fixa så att bilen kan ta sig till depån.
– Det finns hål i staketen längs banan där man kan köra undan.
Problemet är att eftersom banan är så lång så går det inte att ha radiokontakt utom runt depåområdet.
– Nu ska vi sätta in en mobil. Det hade vi inte senast. Vi visste ju ingenting när Christian plötsligt inte dök upp när han skulle. Sedan fick vi höra att han fått punktering och var på väg tillbaka, säger Kjell.
I tysk TV kommer hela loppet att direktsändas. Tävlingen brukar kallas inofficiella VM.
– Det brukar komma mellan 250 000 och 300 000 åskådare. De första redan i början av veckan. De bygger upp som hela byar längs banan, säger Kjell.