Trosateamets makalösa premiärhelg

Säsongen såg ut att vara över innan den ens hunnit börja. Bilen var skrot efter en krasch på träning. När helgen var över stod Trosateamet i alla fall som vinnare.

Teamets Seat var bara skrot efter kraschen. Den gick inte att rädda.

Teamets Seat var bara skrot efter kraschen. Den gick inte att rädda.

Foto: Foto: Privat

Motor2019-04-08 19:00

­– Vilken jäkla helg, det är helt sjukt alltså, säger Joakim Lundius i teamet.

Mellansvenska långloppsserien körde årets första åttatimmarsrace på Mantorp under lördagen. Titelförsvarande Trosateamet Team 86 Swedfarm Racing var på plats redan i torsdags, dagen före officiella träningsdagen.

– Bilen har aldrig gått så bra. Vi slog vårt varvrekord och kunde hålla oss på den nivån varv efter varv, säger Joakim Lundius, en av fyra förare.

Så egentligen hade de inte tänkt att träna så mycket under fredagen. Men en STCC-förare som provkörde bilen tyckte att teamet bromsade för mesigt. Därför ville Robert Möller i teamet testa det några varv under fredagen. Det var då olyckan var framme.

­– Han kommer upp på långa rakan med två bilar framför sig. Den ena kör om den andra. Robert tänker ta samma väg. Då får den bilen plötsligt för sig att köra korta banan och svänger 90 grader. Där kommer Robert i 180 knyck, säger Lundius.

Möller försöker hålla undan men den andra bilen kraschar in i teamets Seat Supercopa vid framdörr, bakdörr och bakhjul. Som tur är voltar aldrig bilen utan snurrar bara av banan. Föraren får en spricka i armbågen som resultat av kraschen. Och bilen var skrot, den gick inte att rädda.

– Vi var redo att packa ihop och åka hem. Det blir ingenting i år.

Men teamet ville ändå inte ge upp säsongen. Någon påpekade att det fanns en ungefär likadan Seat som stod i Skene. Kontakter togs och affären gjordes upp.

­– Klockan 01.00 natten mot lördag var den på plats. Då började vi montera. Först lyfte vi bort allt från den gamla bilen som gick att använda. Sedan monterade vi dit det. Klockan 07.30 på lördagsmorgonen var vi klara. 07.50 var det förarmöte som man måste vara med på. Det var många som vände på sina huvuden när vi stod där.

Klockan 09.00 startade racet.

­– Vi hade ju inte hunnit kolla allt så vi hade lite bränsleläckage vilket gjorde att vi tvingades tanka efter varje stint. Men bilen var redan hyfsat anpassad till vår serie. Den gick i den förra säsongen. Exempelvis fanns redan snabbtankningsfunktionen.

Även andra team fick problem under racet. Team 86 låg i stort sett tvåa hela tiden. Men när argaste konkurrenten och ledaren Team EDE fick problem på slutet kunde de till och med vinna.

– Fyra varv före tvåan. Vilken jäkla revansch, det var sån glädje, säger Lundius som inte kommer att glömma helgen i första taget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!