USA-äventyr i högt tempo

Nyköpingskillen Tomas Berg har gjort sin andra säsong som mekaniker i den amerikanska rallycrosserien GRC. Jobbarkompisen Anders Nilsson hoppade in som spotter de fyra sista deltävlingarna och lotsade en finländare till totalseger. Det genom att börja med att sno förarens mobil.

MOTOR2014-11-26 22:57

I Skobes stora bilhall på Gumsbacken står en grönvit Ford Fiesta. Den skiljer sig betydligt från de övriga bilarna av samma modell runt omkring.

– Det här är en av nio likadana som finns runt om i världen. Tre är i Argentina just nu för VM-serien, säger Anders Nilsson.

Hans mekanikerkollega på Skobes, Tomas Berg som står intill, fyller i:

– Fem har gått hela säsongen i USA. Men just den här har gått i Sverige.

Det är med andra ord ett stort rallycrossteam som Tomas och Anders jobbat för. Tomas har gjort sin andra säsong i USA.

– Jag skulle ha varit med alla tio deltävlingarna men jag missade den sista, säger Tomas och visar upp orsaken, en rätt svullen och stor underarm.

– Jag körde omkull på min endurocykel.

I fjol mekade Tomas åt svensken Patrick Sandell. I år åt amerikanske Austin Dyne, som gjorde sin första säsong i serien.

– Han körde sönder ganska mycket, ler Tomas.

Var det krascher eller för att han pressade grejerna för hårt?

– Både och.

Under sitt andra år har Tomas gått från andremekaniker till förste (varje bil har två mekaniker). Det har gjort att han fått jobba mer med inställningar och strategi vid användningen av däck. Förarna får bara ha tre uppsättningar per tävling.

– Det blir väldigt avgörande hur man roterar däcken på bilen.

Serien har tagit honom från östkusten till västkusten.

– Daytona Beach (Florida) var nog det värsta. Då var det löjligt varmt. Tänk dig att däcken när bilarna kommer in är 100 grader varma. Bromsskivorna innanför är då kanske 600 grader varma. Där ska man in med huvudet fast det är 40 grader i luften och grymt fuktigt.

Det är via Anders Nilssons kontakter med stallchefen för teamet, Andreas Eriksson, som Tomas fått chansen. I år var också Anders själv över de fyra sista racen. Det sedan stallchefen själv hört av sig och frågat om han kunde hoppa in.

– Det vara bara wow, säger Anders om upplevelsen runt racen i Los Angeles (två deltävlingar), Seattle och Las Vegas.

Anders fick rollen som spotter. Enkelt kan man säga att han under racen är taktiker åt en förare som han har direktkontakt med via headset. Dels för att tala om för förarna hur motståndarna ligger till. Detta eftersom sikten både bakåt och åt sidan för föraren i bilen är högst begränsat.

– Vid varje race är det också en jokersträcka som man ska köra en gång. Det ofta taktiskt väldigt avgörande när man gör det, säger Anders.

Hans inhopp i denna roll åt finländaren Joni Wiman blev minst sagt lyckosam. Wiman var sämst trea i alla de fyra lopp Anders var spotter.

– Han vann dessutom hela serien. Blev mästare utan att vinna en deltväling. I sista racet var han tvungen att vara som sämst direkt efter motståndaren Ken Block för att vinna. Vid starten lade han sig precis bakom. Då reste sig håret på armarna på mig, erkänner Anders.

En annan uppgift Anders fick var att få förarna mer motiverade och fokuserade på det de gjorde. Nyköpingskillen chockade förarna genom att omedelbart göra något drastiskt. Han tog förarnas mobiler.

– Det kom sms hela tiden. Det blev för mycket information på för liten tid.

Detta blev uppmärksammat stort. Anders blev intervjuad. Men även detta slog väl ut.

– Stallchefen åkte direkt till Turkiet där VM var då. Han skulle ta mobilerna av förarna, skrattar Anders.

Att båda gärna ser en fortsättning även nästa säsong är helt klart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!