Det handlar om mod, balans och en förmÄga att lÀsa terrÀngen.
â Man skulle kunna sĂ€ga att det Ă€r som enduron var tidigare. Nu Ă€r det bara höga farter och raka spĂ„r, sĂ€ger Daniel Johansson.
Det Àr en trio som hÄller pÄ med extremenduro i Nyköpings MS. Förutom Mats och Daniel kör Àven Linus Burling.
â Folk söker en annan utmaning Ă€n det vanliga. Jag har inget emot vanlig enduro, men i lĂ€ngden kan det bli lite tradigt. Det kĂ€nns som om man kan utveckla sig i extremenduro, sĂ€ger Linus.
Trenden att inget ska vara lÀtt syns i idrottsvÀrlden. I ultramaror oc Ironman.
â Det ska vara svĂ„rt. Gotland Grand National kan alla köra. Alla kan inte vinna men man kan komma runt. HĂ€r Ă€r mĂ„let bara att komma runt, sĂ€ger Linus.
Det finns fÄ tÀvlingar i Sverige, bara tvÄ faktiskt, och den tuffaste Àr Battle of Viking's, som Àr norra Europas största. Den drar nÀrmare 3 000 ÄskÄdare.
Förarna har fyra timmar pÄ sig att ta sig runt en bana, flest varv vinner.
â Den har jag kört sex gĂ„nger. Första gĂ„ngen kom jag ett varv och lite till, sĂ„ nĂ€sta gĂ„ng vill man nĂ„ tvĂ„ varv. VĂ€rldseliten kan köra sju, sĂ€ger Linus.
Daniel, som Àr den som hÄllit pÄ lÀngst med sporten i NMS, Äkte redan 2011.
â DĂ„ fick jag en sjĂ€tte plats men vi var bara 25-30 startande. Ă ret efter var det 90-100 deltagare och dĂ„ blev jag tia och körde fyra varv sĂ„ det Ă€r nog det bĂ€sta resultatet.
Mats sÀger att han Äkt tÀvlingen sju gÄnger och att han och lagkompisarna brukar snitta pÄ en topp-15-plats.
â Nja, det Ă€r nog mer topp-20 för mig, skjuter Linus in.
Daniel har Àven gett sig i kast med det som hör till de svÄraste loppen i vÀrlden; Erzberg.
â Normalt Ă€r det bara 10-20 som tar sig i mĂ„l pĂ„ den tĂ€vlingen. 2 500 brukar vara med i kvalet och sĂ„ Ă€r det 500 som gĂ„r vidare. Det Ă€r sĂ„ sjukt tufft, sĂ„ brant, sĂ„ mycket folk och sĂ„ mycket sten.
â Jocke Ljunggren, som vunnit Battle of Viking's nĂ„gra gĂ„nger, var precis pĂ„ hĂ„ret att komma i mĂ„l pĂ„ sitt tredje försök, sĂ€ger Linus som jĂ€mförelse.
Att extremenduro Àr extremt rÄder ingen tvekan. Hindren Àr för det mesta naturens egna, men det finns Àven sÄdan som Àr gjorda.
â I stĂ€llet för att dra spĂ„ret pĂ„ ett nĂ„gorlunda snabbt sĂ€tt sĂ„ försöker man göra det sĂ„ svĂ„rt som möjligt. Man resonerar: "gĂ„r det att köra upp hĂ€r? Kanske?" och sĂ„ lĂ€gger man spĂ„ret dĂ€r, sĂ€ger Linus.
â Hela banan Ă€r ett hinder. Man Ă„ker ju konstant över grejer. Det finns kanske bara korta bitar dĂ€r man kan vila, sĂ€ger Daniel och skrattar.
â I Europa Ă€r det tvĂ€rtom lĂ„nga backar och sĂ„ ganska snabbt dĂ€remellan, fyller Linus i.
Daniel sÀger att problemet mellan hindren egentigen Àr att fÄ ned pulsen pÄ en bra nivÄ sÄ att den inte hela tiden ligger pÄ max.
â Men sporten Ă€r mindre farligt Ă€n vanlig enduro. HĂ€r vĂ€lter man, fĂ„r ett blĂ„mĂ€rke men i regel slĂ„r man sig inte, sĂ€ger Daniel.
Hojarna Àr gjorda för enduro och Àr dÀrför nÀstan dubbelt sÄ tunga som trialhojarna. Men det Àr nödvÀndigt eftersom förarna inte enbart ska ta sig över hinder utan klara olÀndig terrÀng mellan dem.
Cyklarna NMS-trion har ser ut att ha gÄtt igenom en del strider. Mats har lagat sin med stÄltrÄd. Det saknas en del plastdetaljer och den Àr lite bucklig.
â Det Ă€r som ett Ă€ventyr varje gĂ„ng vi ger oss ut. Hur ska det gĂ„ i dag? Det Ă€r inte sĂ„ att man Ă„ker till en bana och Ă„ker runt den 20 gĂ„nger. Nej, det Ă€r ett Ă€ventyr, sĂ€ger Daniel.